Flere generasjoner amerikanske presidenter har gått til valg på løfter om å satse på samferdsel og infrastruktur. De amerikanske motorveiene, som ble bygget fra 1950-tallet, har forfalt på grunn av elendig vedlikehold. President Joe Biden vil ha en bilateral satsing.

– Må reise oss

Kina har på under 20 år bygd motorveier og et hurtiggående jernbanenettverk over store deler av landet. Investeringer i samferdselsprosjekter og smarte byer prioriteres i Kina. I storbyen Shenzhen er nesten alle busser og drosjer blitt elektriske.

– Kina har store, store initiativer på jernbane. De har allerede tog som går med hastigheter på 225 miles (360 kilometer i timen) i timen uten problemer. Hvis vi ikke foretar oss noe vil de spise lunsjen vår, sa Biden i et møte med senatorer fra begge partier på torsdag.

For knappe to år siden brukte Biden samme uttrykk under et møte i delstaten Iowa.

– Så Kina skal spise lunsjen vår. Kom igjen, folkens. Jeg mener, de er ikke dårlige folk. Gjett hva. De er ingen konkurrent for oss, sa Biden i mai 2019.

Biden hadde et to timers telefonmøte med Kinas president på torsdag.

– Kina investerer masse penger, milliarder av dollar, for å håndtere en rekke transportområder, miljøet og mange andre ting. Vi må bare reise oss, sa Biden etter møtet med komitémedlemmer fra Environment and Public Works.

Republikanske senatorer som deltok på møter, var fornøyde.

– De var et veldig bra møte. En av årsakene er at jeg har kjent presidenten veldig lenge og vi har jobbet godt sammen tidligere, sa senator James Inhofe fra Oklahoma, som har ledet komiteen tidligere, på en pressekonferanse, ifølge NBC.

– Vi tar ikke for hardt i

Biden har en rekke andre utfordringer han har lovt å løse. Det har oppstått en prekær mangel på avanserte databrikker og komponenter. Dette har blant annet rammet amerikanske bilprodusenter.

To masker funker bedre enn én
Dobbeltmasking eller ikke, er diskusjonen i USA. USAs smittevernsjef Anthony Fauci forklarer.
01:30
Publisert:

Det tar i gjennomsnitt seks måneder fra databrikker produseres til de settes inn i bilproduksjonen.

– Det er ingen enkel og rask måte å løse dette på, sier direktør Kristin Dziczek ved Center for Automotive Research til CNBC.

Ford og General Motors er blitt tvunget til å redusere produksjonen ved flere fabrikker. AlixPartners advarer om at databrikkemangelen vil føre til en omsetningssvikt på 60,6 milliarder dollar (515 milliarder kroner) fra verdens bilprodusenter i år.

– Dette kan påvirke 10 prosent av den globale etterspørselen, noe som påvirker den økonomiske oppgangen. Vi mener vi ikke tar for hardt i, sier direktør Dan Hearsch hos analyseselskapet i New York til CNBC.

General Motors advarte denne uken at databrikkemangelen vil redusere resultatet med mellom 1,5 og to milliarder dollar i år. Ford mener det vil koste mellom en og 2,5 milliarder dollar. Nissan og Honda venter å selge 250.000 færre biler frem til utgangen av mars.

Lover presidentordre

Toppsjefene for de amerikanske teknologiselskapene, blant annet Intel, Qualcomm og AMD, sendte et brev til Biden på torsdag hvor de forlangte at teknologisektoren må inngå i en satsing på infrastruktur og samferdsel.

USAs andel av produksjon av elektroniske komponenter har falt fra 37 prosent i 1990 til 12 prosent nå. Asiatiske selskaper har overtatt. Kina rykker opp på markedsstatistikkene.

«Som er resultat er ikke USA konkurransedyktig med å tiltrekke seg investeringer til nye produksjonsanlegg. Vår fremtidige teknologiledelse er i fare. Dette gjelder kunstig intelligens, 5G og 6G, og kvanteberegning», skriver teknologiselskapene.

Bidens pressetalsperson Jen Psaki sa på torsdag at Biden vil undertegne en presidentordre i løpet av de neste ukene for å identifisere flaskehalser i forsyningskjedene og tilrettelegge for økt produksjon i USA.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.