Japanske, sørkoreanske og taiwanske elektronikkprodusenter opplever en kraftig vekst i etterspørselen. Fabrikkene går for fullt og eksportordrene strømmer inn fra hele verden. Taiwan venter en eksportvekst på rundt ti prosent i 2021 og et rekordhøyt overskudd på handelsbalansen.

Mye ender opp i Kina, hvor komponenter benyttes for å produsere ferdigprodukter som eksporteres. Nå skal USA og allierte bygge en «Kina-fri» forsyningskjede for teknologisektoren.

– Farlig for USA

USAs president Joe Biden skal i løpet av denne uken undertegne en presidentordre for å akselerere oppbyggingen av en forsyningskjede for databrikker, batteriteknologi, medisinsk utstyr, sjeldne råvarer og andre komponenter.

Nikkei har sett et utkast til presidentordren. Målet er å bli langt mindre avhengig av kinesiske fabrikker. USA ønsker å gå i spissen i alliansen, hvor det skal etableres et rammeverk for å koordinere investeringer og produksjon sammen med allierte.

«Partnerne vil bli bedt om å ha mindre å gjøre med Kina forretningsmessig», skriver den japanske næringslivsavisen.

Biden vil møte politikere fra begge partier på onsdag for å diskutere hvordan USA skal bli mindre avhengig av kinesiske fabrikker.

Vil investere milliarder i elektrifisering: – Tempoet er høyt
Jaguar Land Rover vil investere 3,5 milliarder dollar i elektrifisering og annen teknologi.
01:05
Publisert:

– Mangelen på produksjonskapasitet er farlig for den amerikanske økonomien og vår nasjonale sikkerhet. Dette er farlig. Vi kan ikke være avhengig av utenlandske komponenter, sa Demokratenes senatsleder, Charles E. Schumer under en pressekonferanse på tirsdag.

Rammer økonomisk gjenreising

Avanserte datakomponenter benyttes i alt av elektronisk utstyr – fra datamaskiner og biler, til kjøleskap og avanserte våpensystemer. Nå er det en prekær mangel på komponenter.

I et brev til Biden skriver interessegrupper for den amerikanske teknologisektoren at andre land har tilrettelagt langt bedre for at bygges fabrikker i hjemlandene og økt forskning enn hva USA har gjort de siste tiårene.

«For å kunne være konkurransedyktig og styrke viktige forsyningskjeder mener vi at USA må tilrettelegge for bygging av nye og moderne produksjonsanlegg for halvledere og investere i forskning», skriver lobbygruppene i brevet.

Ifølge Moody’s Investor Service vil databrikkemangelen redusere inntjeningen hos bilprodusentene Ford og General Motors med rundt en tredjedel år.

«Mangelen på komponenter rammer den økonomiske gjenreisingen i USA. Vi ser ikke at lagerbeholdningene blir normale før slutten av 2021 eller tidlig neste år», skriver analyseselskapet LMC Automotive i en ny rapport.

Investeringer som månelandingen

For 30 år siden ble 37 prosent av elektroniske komponenter produsert i USA. Nå er andelen på 12 prosent, ifølge Boston Consulting Group. Taiwan er markedsleder med 22 prosent, og er tett knyttet til kinesiske partnere. Kina ventes å bli størst i 2030 med en markedsandel på 24 prosent.

Det vil kreve enorme ressurser hvis USA på skal bli ledende. Apple, som er blitt verdens mest verdifulle børsnoterte teknologiselskap, utvikler produktene i USA, men nesten alt av produksjon skjer ved taiwanskeide fabrikker i Kina.

– Hvis USA skal bygge nye datakomponentfabrikker i USA vil det kreve investeringer tilsvarende romfartsprogrammet Apollo. Dette er de mest kompliserte enhetene som menneskene noensinne har designet og bygget, sier direktør Stacy Rasgon hos Bernstein Research til Washington Post.

Apollo-programmet kostet 28 milliarder dollar mellom 1960 og 1973. Dette tilsvarer rundt 285 milliarder dollar i 2021, justert for inflasjon, ifølge planetary.org.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.