«Flere tegn til håp». Det er overskriften på en blodfersk analyse fra tyske Berenberg Bank fredag om verdensøkonomien.

Økonomene i banken mener verdensøkonomien er i ferd med eller har nådd bunnen. De trekker frem harde økonomiske indikatorer for å understøtte de oppløftende nyhetene.

«Det faktum at mange indikatorer nå peker i samme retning styrker håpet om at det verste snart kan være over», mener Berenbank-økonomene.

De fremhever særlig fem finansielle indikatorer, som nå har snudd oppover igjen etter et vedvarende fall på omtrent to år:

  • Industriproduksjonen globalt.
  • Økonomisk usikkerhet globalt.
  • Tysk Ifo-indeks for forventet industriproduksjon.
  • Tiårige obligasjonsrenter i USA, Tyskland og Storbritannia.

Berenbank mener det fortsatt er nokså enkelt. Så snart nedgangen i den globale industriproduksjonen og verdenshandelen er over, er bunnen nådd.

I praksis betyr det at Donald Trump og USA må få slutt på handelskrigen de startet, og at brexit får en løsning som innebærer en eller annen slags løsning med en avtale mellom Storbritannia og EU.

«Nyhetene på handel og brexit har snudd fra nøytralt til mildt oppløftende de siste tre månedene», skriver Berenbank.

Banken mener man for alvor vil kunne merke bedringene i økonomien tidlig i 2020, og at alle advarslene om en resesjon – økonomisk tilbakegang – kan avblåses, i hvert fall for de neste to årene.

Selv man nå kan puste lettet ut, og den første oppjustering i utsiktene på lang tid, advarer de tyske økonomene mot å ta helt av. Tross de moderate oppjusteringene, spår de en økonomist vekst, målt i brutto nasjonalproduktet, på én prosent neste år.

Rent rasjonelt mener Berenbank at både Kina og USA begge har alt å vinne på å komme frem til en slutt på handelskrigen. Spesielt Donald Trump som er på full fart inn i en ny presidentvalgkamp.

Basert på erfaringene med Trump og Kina tør ikke Berenberg utstede noen garantier.

«Vi krysser fingrene. Alt kan selvsagt fortsatt gå galt, hvis handelskrigen mellom USA og Kina eskalerer igjen, og USA starter en ny handelskrig ved å innføre nye kostbare tollavgifter på biler fra EU og andre steder».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.