USA vil benytte en nesten 60 år gammel lov for å igangsette etterforskning av bilhandelen. «Section 232»-etterforskning skal undersøke om bilimporten truer USAs nasjonale sikkerhet. Hvis det blir konklusjonen kan det ble innført en straffetoll på 25 prosent.

– Ødelagt bilindustrien

Det amerikanske handelsdepartementet bekreftet onsdag kveld at det er igangsatt en etterforskning for å avgjøre om bilimporten utgjør en nasjonal risikotrussel.

«Det er bevis for at import av biler fra andre land har ødelagt vår innenlandske bilindustri. Vi vil foreta en omfattende og rettferdig undersøkelse», sier handelsminister Wilbur Ross i en uttalelse.

Sentralt i etterforskningen vil det bli sett på om USA er blitt for avhengig av teknologi og kompetanse fra internasjonale bilprodusenter.

Import av utenlandske biler utgjør 48 prosent av det amerikanske bilsalget. For 20 år siden var andelen 32 prosent.

«Kjerneindustrier som biler og bildeler er viktig for at vi som nasjonal skal forbli sterk», skriver Det hvite hus i en uttalelse.

President Trump har antydet i en rekke twittermeldinger de siste ukene at det vil komme straffetiltak mot utenlandske bilprodusenter – senest på onsdag.

«Det vil komme viktige nyheter for våre fantastiske amerikanske bilfabrikkarbeidere. Dere har ventet lenge nok etter å ha tapt jobber til andre land», skrev Trump på Twitter.

Kursfall for bilprodusenter

En «Section 232»-etterforskning tar lang tid og straffetoll på inntil 25 prosent vil ikke bli innført umiddelbart. Det har vært nok til å skremme investorer. Toyotas aksjekurs falt med 2,7 prosent ved Tokyo-børsen torsdag formiddag lokal tid. Honda falt tilsvarende.

– Den amerikanske bilindustrien blomstrer og vokser. Hvis vi begir oss inn på denne veien, vil det føre til færre valgmuligheter og høyere priser på biler og lastebiler i USA, sier direktør John Bozzella hos Global Automakers, som representerer internasjonale bilprodusenter, til Wall Street Journal.

Kina har tilbudt seg å senke importtollen på biler fra 25 til 15 prosent. Utenlandske bilprodusenter skal også kunne eie lokale fabrikker med en majoritetsandel, noe som vil kunne åpne det kinesiske markedet for blant annet Tesla.

Trump har krevd at Kina senker importtollen til 2,5 på biler – tilsvarende hva det er i USA. Dette har Kina avvist. Den kinesiske eksporten av biler til USA er minimal, men forventes å øke.

Trump kan bli først

En importtoll på 25 prosent vil ramme USAs allierte hardest, blant annet Japan, Tyskland og Sør-Korea. Amerikanske bilprodusenter har etablert bilfabrikker i Mexico og Canada. Disse kan også bli rammet.

– Mange land har tydd til proteksjonisme når deres egne økonomi gjør det dårlig. Det fungerer aldri. Trump kan bli den første lederen som gjør det når økonomien blomstrer. Han forsøker å reparere noe som ikke er ødelagt. Bilindustrien gjør det bra, sier direktør Rufus Yerxa ved National Foreign Trade Council til Bloomberg.

Han mener dette er å «krysse Rubicon» – en henvisning til romertiden da det var forbudt å krysse elven Rubicon med militærstyrker. Dette er en metafor for å ta et viktig, avgjørende skritt uten å kunne gå tilbake på det senere.(Vilkår)

Meretes utvalgte: Hørt om Txakolina?
De er hverken lette å huske eller lette å uttale, vinnavn, druenavn og vinområder i Baskerland. Men desto mindre grunn til å forbigå dem i stillhet.
01:12
Publisert: