Hverken USA eller Storbritannia når opp i kåringen av verdens ti mest attraktive land for nye jobbtalenter, melder CNBC.com.

En undersøkelse utført av IMD Business School i Sveits, en ledende tilbyder av topplederutdannelse, plasserer Sveits på topp for femte år på rad, etterfulgt av Danmark, Norge, Østerrike og Nederland.

Bakgrunnen er at Sveits har investert stort i utdannelse og opplæring, samt å tiltrekke seg internasjonale arbeidstagere, påpekes det.

Canada er eneste ikke-europeiske land blant de ti øverste plassene, på 6. plass. Deretter følger Finland, Sverige, Luxembourg og Tyskland.

USA kommer inn på en 12. plass, Australia er på 14. plass og Storbritannia på 23. plass i IMDs oversikt over 63 lands evne til utvikle, tiltrekke og beholde talenter, ifølge CNBC.

Singapore, på 13. plass, er best asiatiske land, foran Hongkong, på 18. plass. Kina er helt nede på 39. plass, mens India er på 53. plass.

Undersøkelsen kombinerer en rekke svar fra selskapstopper og eksterne data, som måler selskapene på tre faktorer; investeringer og utvikling i det nasjonale utdannelsessystemet; landets attraktivitet for utenlandske arbeidstagere, herunder livskvalitet, skatter og levekostnad, og dets evne til å skape nye jobbmuligheter og opplæring av ansatte.

– Konsekvent ser man at europeiske land dominerer. De beste landene drar nytte av en historie med gode utdannelsessystemer og evne til å utvikle ansatte, sier Arturo Bris, leder for IMD World Competitiveness Center til CNBC.

USA, som i en annen IMD-studie rangeres som det mest konkurransedyktige landet i verden, taper seg i konkurransen for jobbtalenter på grunn av svakere investeringer i utdannelse og svakere utdannelsessystemer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Da DN-kommentatoren fikk øye på reklameplakaten med det unike «Black Friday-tilbudet», gikk hun rett på kontoret og satte opp et regnestykke
01:23
Publisert: