For 20 år siden var en flyreise i Asia forbeholdt eliten som kunne betale et par-tre tusen kroner for en kort flyreise. Tony Fernandes endret luftfartssektoren da han startet AirAsia med to fly, høy gjeld og en statskontrollerte nasjonale konkurrenter med dype lommer.

Den samme flyreisen koster nå et par-tre hundre kroner

Nå har en vietnamesisk kvinne tatt opp konkurransen med VietJet med flere og mer moderne fly – og lavere priser.

Ekspanderer raskt

Investorer fra hele verden flokker til Vietnam. Entreprenørånden lever godt i det kommuniststyrte landet. Sørkoreanske selskaper som Samsung og LG foretrekker Vietnam foran Kina. Den økonomiske veksten i tredje kvartal var på nesten syv prosent – høyere enn den kinesiske.

48 år gamle Nguyen Thi Phuong Thao er blitt en av Asias rikeste kvinnelige gründere etter at flyselskapet VietJet ble børsnotert i fjor. Hun startet gründerlivet med å eksportere telefaksmaskiner til Sovjetunionen på 1980-tallet da hun var student i Moskva.

Lavprisflyselskapet ekspanderer raskt i Asia og er i ferd med å etablere flyvninger til Australia, Japan og Russland. Denne uken satte flyselskapet inn en bestilling på 50 Airbus 320 Neo. Det har ordrer på 325 nye passasjerfly – jevnt fordelt mellom Airbus og Boeing.

De fleste ordrene er satt inn de siste månedene.

– Vi ønsker å ha en gjennomsnittlig alder på flyflåten på tre år for å minimalisere vedlikehold- og drivstoffkostnadene, sa grunnleggeren til Reuters denne uken.

Hun har en formue på 2,8 milliarder dollar og store private eierinteresser i den vietnamesiske reiselivssektoren.

Sjelden vekstaksje

VietJet startet flyvninger fra Hanoi til Osaka i Japan på torsdag med å tilby 10.000 billetter til under 300 kroner. Ordinær pris ligger på rundt 2000 kroner – en tredjedel av konkurrenten, statseide Vietnam Airlines.

Flyselskapet har en enhetskostnad per setekilometer, når drivstoffkostnadene holdes utenfor, på 2,25 amerikanske cent (19 øre). Dette er blant de laveste av noe flyselskap i verden. Norwegian hadde 30 øre i siste kvartal – 10 prosent lavere enn i fjor.

VietJet økte omsetningen med 54 prosent i første halvår og selskapet fikk en resultatforbedring på 24 prosent. Aksjekursen er fordoblet siden børsnoteringen i fjor, men har falt fra toppen i vinter på grunn av høyere drivstoffkostnader.

– VietJet er en sjelden vekstaksje ved børsen. Det er ikke ofte et selskap opplever at kjernevirksomheten vokser med over 40 prosent årlige de siste fem årene, sier analytiker Hieu Nguyen hos Rongviet Securities i en kommentar.

Analytikeren frykter at passasjerveksten vil svekkes fra 2020 og at effektiviteten vil avta.

Lavprisselskaper under press

Malaysiske AirAsia, som revolusjonerte lavpriskonseptet i Asia, har slitt på flere fronter de siste årene. Selskapets grunnlegger, Tony Fernandes, fikk kraftig kritikk etter han støttet det forrige regjeringspartiet før valget i mai. Han sa han følte seg presset.

Den internasjonale ekspansjonen har møtt veggen. Aksjekursen ble halvert fra januar til slutten av oktober. På torsdag bekreftet Air Asia at de dropper direkteflyvninger mellom Auckland på New Zealand og den malaysiske hovedstaden.

CIMB Equities Research kuttet kursmålet på AirAsia denne uken.

«Det kan blir vanskelig for AirAsia å la kundene ta regningen for høyere drivstoffkostnader, en sterkere dollar og høyere flyplassavgifter», skriver meglerhuset.

Indonesiske Lion Air hadde en ulykke med et nytt Boeing fly i forrige uke, hvor nesten 200 mennesker omkom. På onsdag hadde selskapet en nestenulykke da vingen på et fly havnet i en lyktepåle på flyplassen før avgang.

– Sikkerhet dreier seg om en mentalitet, en måte å tenke på og holdninger i den daglige driftsoperasjonen. Det er nettopp dette Lion aldri har skjønt. De vil si at de har 250 fly i luften og at det ikke er unormalt at det skjer ulykker, sier sikkerhetsekspert Frank Caron, som var selskapets sikkerhetssjef frem til 2011, til Channel News Asia.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Disse klimatiltakene synes Equinor-sjefen det er vanskeligst å tenke på i hverdagen
– Ting jeg er like opptatt av som forhåpentligvis alle andre.
01:18 Min
Publisert: