Da den russiske mediekanalen RT i 2013, som første nyhetsmedium passerte én milliard visninger på Youtube, pekte Youtube på RTs «autentiske innhold» som forklaring på suksessen.

Mens etterforskningen av russisk innblanding i amerikansk politikk pågår for fullt, settes nå søkelyset også på forholdet mellom Youtube og RT.

– Det er ingen tvil om at russerne har vært flinke til å bruke de nye mulighetene på Youtube. RT bygde seg opp før mange andre skjønte noe av mulighetene, sier kanaldirektør Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens, et mediehus og Youtube-nettverk rettet mot unge brukere.

Ivar Steen-Johnsen, kanaldirektør i Nordic Screens.
Ivar Steen-Johnsen, kanaldirektør i Nordic Screens. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Putin-propaganda

RT ble etablert som en statseid stiftelse i 2005 som Russia Today, en internasjonal tv-kanal på flere språk som skal stå for «dekning av viktige globale hendelser fra et russisk ståsted». Ved lanseringen ble britiske BBC under festtalene trukket frem som en modell.

Amerikanske etterretningsmyndigheter, som den militære etterretningen, beskriver samtidig RT som en viktig kilde til internasjonal propaganda, og en nøkkelspiller i Russlands informasjonskrigføring rundt om i verden. Amerikanske myndigheter har krevd at RT registrerer seg som «utenlandsk agent» i USA.

Etter navneskiftet til RT i 2009 har russerne satset stadig mer på nettbasert publisering, som Youtube og via sosiale medier, med en tung bredside med negative og splittende rapporter mot Vesten.

Under den amerikanske valgkampen kjørte RT en konsekvent kampanje mot Hillary Clinton. RT kom med gjentatte påstander mot Clinton om korrupsjon og bånd til islamistisk ekstremisme, og hyppig dekning av hennes stjålne eposter. RT satte også spørsmålstegn ved hennes mentale og fysiske helse.

Innenfor Youtubes krav

Google-eide Youtube er verdens ledende videostrømmingstjeneste, og amerikanske toppolitikere stiller nå spørsmål rundt selskapets praksis.

– Youtube består av et brukermiljø rikt av mål for enhver desinformasjonskampanje – for Russland eller andre – som representerer en stor utfordring på sikt, særlig for neste generasjon, sier senator Mark Warner, demokrat og viseformann i Senatets etterretningskomité til The New York Times.

Youtube på sin side avviser at selskapets retningslinjer er brutt. Disse retningslinjene legger begrensninger på publisering av rettighetshensyn og av materiale som viser nakenhet eller oppfordrer til vold basert på rase eller religion.

Propaganda rammes ikke av Youtubes retningslinjer.

Er dette lovlig?

Spørsmålet amerikanske myndigheter stiller seg er om Youtube og Google har brutt noen lover. Det samme gjelder de amerikanske teknologigigantene Facebook og Twitter, som også ble flittig brukt av russerne opp mot det amerikanske presidentvalget.

RT var inntil sist måned på søkeselskapet Googles toppliste over foretrukne nyhetstjenester, noe som betyr en automatisk høy plassering etter søk. Nå er de ikke lenger på topplisten.

Google avviser at dette har å gjøre med Kongressens etterforskning, og sier RT ble droppet etter en «standard algoritmeoppdatering».

Youtube er aller viktigst for RT. Russerne begynte satsingen på Youtube i 2007, like før Google kom inn på eiersiden, og har i dag hyret inn såkalte «Youtubere» eller Youtube-stjerner, fra hele verden. Disse er gjerne kritiske til det vestlige etablissementet og promoterer saker som brexit eller katalansk uavhengighet, eller er kritiske til myndighetene i Ukraina. Disse Youtuberne kan ha flere titall millioner følgere.

Steen-Johnsen tror det blir meget vanskelig å stoppe russerne med jus.

– Det er jo bra at amerikanerne etterforsker grundig om det er slik at russerne har manipulert amerikansk opinion i forbindelse med presidentvalget. Hvis svaret er ja, så må myndighetene og plattformene ta grep, men det er også ganske vanskelig, sier han.

RT har protestert heftig mot den amerikanske etterforskningen, og viser til ytringsfriheten. President Putin sa sist uke at Russland vil reagere «symmetrisk og hurtig» på enhver restriksjon for russiske medier i USA.(Vilkår)

TV 2-redaktør letter på sløret
– Da møtte vi opp på et klokkeslett og satt oss ned foran tv-en, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække som husker tilbake på starten av TV 2 for 25 år siden.
01:32
Publisert: