En domstol i den tyske byen Braunschweig slår fast at det er tilstrekkelig bevis til at 73-åringen potensielt kan bli dømt for kommersiell og organisert svindel.
Dermed er tiltalen mot ham godkjent og den tidligere toppsjefen må svare for seg i retten. Dato for rettssaken er ikke bestemt.
VW innrømmet i 2015 å ha jukset med utslippene til 11 millioner biler som var solgt over hele verden. Motorene var forsynt med programvare som skulle redusere utslippet av klimagasser når de ble testet i et laboratorium.
Den tidligere toppsjefen er sammen med to tidligere sjefer i datterselskapet Audi beskyldt for å ha visst om manipuleringene som ble gjort, og for ikke å ha hindret salg av modifiserte biler i perioden oktober 2013 til september 2015.
Saken som nå er under rettsbehandling, gjelder nesten 450.000 biler som i all hovedsak er solgt i USA og Europa.
Dieselgate har så langt kostet VW-konsernet, som produserer et dusin ulike bilmerker, over 30 milliarder euro. Det meste er utbetalt i USA.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.