Som student i Kina på 1980-tallet kom Lei Jun over en bok om Apple-grunnlegger Steve Jobs. Entreprenørspiren ble sådd og han har etter hvert tjent flere milliarder kroner på internettinvesteringer.

I motsetning til Jobs har han aldri forsøkt å skape et helt nytt marked. Han har fulgt etter når andre selskaper har skapt et markedsgrunnlag. Når han presenterer nye produkter er seansene inspirert av Jobs – med antrekk og evne til å forføre.

Trofaste kunder

Xiaomi er syv år etter etableringen blitt verdens fjerde største smarttelefonprodusent og Kinas mest verdifulle «enhjørning» – det vil si et oppstartsselskap som er verdt over én milliard dollar.

Suksessformelen da de første modellene ble lansert i 2012 var å levere produkter med det siste av teknologi og funksjoner til halvparten av prisen for en telefon fra Samsung eller Apple.

Det var rift om telefonene. De ble produsert i puljer og det ble lagt ut et par hundre tusen telefoner til salgs online. Disse forsvant i løpet av minutter. Dette var svært vellykket markedsføring og merkevarebygging for Xiaomi.

Nå går det mot børsnotering av selskapet – sannsynligvis i Hong Kong i 2018, ifølge The Information. Selskapet hentet inn kapital i forbindelse med en emisjon i 2014. Da ble verdien satt til 46 milliarder dollar.

Målet er å få inn rundt fem milliarder dollar i en emisjon og en verdivurdering på rundt 50 milliarder dollar (410 milliarder kroner).

– Det er ikke en meningsløs verdivurdering. Markedet for teknologiselskaper, spesielt de med Kina-tilknytning, koker, sier avdelingsdirektør Keith Pogson hos konsulentselskapet EY til South China Morning Post.

Mange ansatte har aksjer eller opsjoner.

– Ansatte vil elske å få bekreftelse på at de endelig planlegger en børsnotering, sier analysesjef James Yan hos konsulentselskapet Counterpoint Research til Bloomberg.

Lyttet til kundene

Xiaomi var blant de første kinesiske selskapene som hadde en bevisst strategi om å lytte til kundene. Forslag til programvareoppdateringer ble evaluert hver helg og ofte kunne det komme oppdateringer uken etter. Resultatet ble trofaste kunder.

Dette har gitt utslag på salgsstatistikkene. I tredje kvartal solgte Xiaomi 26,9 millioner smarttelefoner med en markedsandel på syv prosent – opp fra fire prosent i 2016, ifølge analyseselskapet Gartner.

– Xiaomi hadde den høyeste veksten globalt med 80 prosent i siste kvartal. Mesteparten av veksten kommer internasjonalt. I Kina møter selskapet sterk konkurranse fra Huawei, Oppo og Vivo. India er det største vekstmarkedet utenfor Kina, men Xiaomi øker også salget i Latin-Amerika og Russland, sier analysedirektør Anshul Gupta hos Gartner i en kommentar.

Indisk mirakel

Den opprinnelige strategien om å kun selge online måtte gis opp i 2015 da lokale konkurrenter kopierte Xiaomi-suksessen. Oppo og Vivo tilbyr også smarttelefoner med topp spesifikasjoner til lavere pris enn blant annet Samsung, som er nesten skviset ut fra Kina.

Xiaomi har svart med å innta nye vekstmarkeder.

– Vi ønsker å overføre kinesiske forretningsideer til andre markeder. I India har vi skapt et mirakel. Etter kun tre år er vi blitt nummer én, sa grunnlegger Lei Jun under World Internet Conference i Kina denne uken.

I Kina og India har Xiaomi åpnet egne utsalg. Planen er å åpne over 1000 «Mi Home»-utsalg – dobbelt så mange som Apple har i verdens største byer.

Torsdag lanseres Redmi 5-modellene i Kina. Modellen får større skjermflate 18:9 i stedet for det vanlige 16:9-formatet – Det tilsvarer målene til Samsungs flaggskip Galaxy Note 8. Prisen forventes å ligge rundt 1500 kroner i asiatiske markeder.(Vilkår)

Gråbeins Gadget Guide: En lydplanke gir tv-en din skarpe skudd
Jo flatere tv-en blir, jo dårligere blir lyden også. Gråbein gir deg den enkleste løsningen på dette.
00:48 Min
Publisert: