I en ny rapport LO-forbundene har bestilt, slaktes det statlige aksjeselskapet, ifølge Dagsavisen. Selskapet ble opprettet av regjeringen for å bygge raskere og billigere veier.

Det eneste Nye Veier bidrar til, er dyrere og dårligere veier, konkluderer en fersk rapport fra De Facto.

Som eksempel trekker De Facto fram selskapets første veiprosjekt, ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand. Prosjektet er allerede ett år forsinket, og vil sannsynligvis bli langt dyrere enn planlagt, ifølge rapporten.

– Etter vårt syn skulle dette selskapet aldri vært opprettet, og vi mener det bør avvikles så fort som mulig, sier Alf Edvard Mastenes i Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT). FLT har bestilt rapporten sammen med Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) i Statens vegvesen og initiativet For Velferdsstaten. Rapporten er utarbeidet av De Facto, som beskriver seg selv som et kunnskapssenter for fagorganiserte.

For tidlig

Eirik Sivertsen (Ap) i Stortingets transportkomité, sier det er for tidlig å svare på om det lar seg gjøre å legge ned selskapet.

– Først må vi få en oversikt over hvilke forpliktelser som ligger der og hvilke kontrakter som er inngått og om vi har mulighet til å gjøre endringer. Vi er opptatt av å få mest mulig vei for pengene, men vi fikk ikke gjennomslag for vårt alternativ til Nye Veier, sier Sivertsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsket ikke å kommentere saken overfor Dagsavisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:   Utlendinger vil bygge norske veier


SV vil skrinlegge planlagte veiutbygginger

Anleggsbransje under press dn+ (DN+)
 
Prioriteringer med bom dn+  (DN+)