-Bensinavgiften må økes, fastslår konsernsjef Tor I. Berge i Bertel O. Steen overfor Dagens Næringsliv.

Berge er på bilmessen i Paris og ser på nye Peugeot 508 som han får på markedet neste år. I likhet med de fleste av konkurrentene er Berges nye volummodell en bil som slipper ut lite CO2, noe som igjen vil gi lite avgifter til statskassen.

- Skal myndighetene opprettholde inntektene fra bilavgiftene, må det legges mer over på bruk av bil, konkluderer Berge.

Et av regjeringens viktigste prinsipp i bilavgiftsspørsmål er den såkalte provenynøytraliteten, som tilsier at inntektene fra bilavgifter skal holdes på samme nivå.

Tirsdag legges statsbudsjettet frem, der bilavgiftene for neste år blir fastsatt.

50 mrd i bilavgifter
Hvert år betaler norske billister inn rundt 50 milliarder kroner i bilavgifter. Med de nye lavutslippsbilene senkes engangsavgiften på hver bil med til dels store summer.

I snitt har utslippet fra nybiler i Norge det siste året fallt fra 151 gram per kilometer til 141.

Direktør for bilimportørenes bransjeforening (B.I.L.), Erik Andresen, er enig med Tor I. Berge.

- 40 øre ekstra per liter bensin er et realistisk scenario, mener Andresen til Dagens Næringsliv.

Les også: Verdens laveste bensinpriser og Bensin til 500 kroner literen

Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.