Denne uken la den danske «Produktivitetskommissionen» frem sin første løypemelding. Kommisjonen ble satt ned i mars i år og skal finne ut av hvorfor Danmark de siste årene har tapt økonomisk terreng til land som Sverige, Nederland, USA, Tyskland og – selvsagt – Norge.

Det første stedet kommisjonen vil begynne å lete, er i offentlig sektor. Hvordan man kan få ansatte og institusjoner til å jobbe mer effektivt, «vil modtage særlig oppmærksomhed fra Produktivitetskommissionen», heter det i rapporten.

Hvordan det står til med produktiviteten her i landet?

Det kommer an på hvem du spør.

Ifølge nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) jobbes det både hardt og smart i AS Norge.

«Produktiviteten i Norge er skyhøy,» sa næringsministeren fra talerstolen på NHHs høstkonferanse forrige uke.

Ved utgangen av 2011 var norsk økonomi 58 prosent mer produktiv enn gjennomsnittet i EU, ifølge tall Giske hadde plukket frem fra EUs statistikkdatabase Eurostat.

Det er ikke direkte sjokkerende at norsk økonomi er i bedre stand enn gjennomsnittet i EU. Men om ikke statistikken lyver, kan den nesten alltid fortelle forskjellige historier.

De to McKinsey-konsulentene Simen Vier Simensen og Martin Bech Holte mener produktivitetsutviklingen i Norge er så dårlig at den «gir grunnlag for å slå alarm». Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at produktiviteten i norsk økonomi har falt markant de siste årene, skriver konsulentene i et innlegg i DN tidligere i år (se grafikk).

Både Giske og McKinsey har rett. Norge ligger på et høyere produktivitetsnivå enn de fleste andre land, samtidig har veksten de siste årene vært lavere enn hos handelspartnerne.

Når industriens lønnskostnader ligger 50 prosent over konkurrentene, er det ikke bare et bevis på at norsk industri er ekstremt produktiv.

Det er også et kjempeproblem når produktiviteten faller. Mens det er begrenset hva politikere kan gjøre for å legge til rette for økt nyskaping i privat sektor, er det mye de kan gjøre for å effektivisere offentlig sektor. Det kan hjelpe næringslivet på to måter.

En mer effektiv offentlig sektor vil være billigere å finansiere og kan dermed gi grunnlag for lavere skatter eller bedre tjenester. Men den kan også gjøre bedrifter og bransjer mer produktive.

I bygg- og anleggsbransjen har det ikke skjedd noe med produktiviteten siden midt på 1980-tallet. Bransjen produserer utrolig nok ikke mer i løpet av en time enn den gjorde for snart 30 ??r siden. Selv om fallet nok har en del å gjøre med innvandring av billig arbeidskraft fra EU de siste årene, er en annen forkl#229 det stadig økende byggebyråkratiet. Det bør det være enkelt å gjøre noe med.

Men reformer i offentlig sektor kommer sjelden uten en kriseforståelse. Danmark har i årene etter finanskrisen slitt med fallende boligpriser og vaklende banker. Det gjør noe med den nasjonale psyken.

Tanken på dårlige tider ser ikke ut til å plage norske politikere, i hvert fall ikke de som sitter i regjeringskontorene. Denne høsten har regjeringen signalisert strengere regulering av bokmarkedet og hevet tollen på utvalgte landbruksprodukter, for ikke å glemme åpnet for et rekordhøyt forbruk av oljepenger. Ingenting av dette vil hjelpe på landets konkurransedyktighet.

– Norge er et land der det er lett å legge ned bedrifter, sa Giske på NHHs konferanse.

Det er bra. Men det betyr jo ikke at målet skal være å legge ned flest mulig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.