Målgruppen for Tata Nano er først og fremst den voksende middelklassen i India, men den lille billeformede skapningen har vakt oppsikt verden over.

I India tilbys den fra kommende uke av for priser helt ned i 100.000 rupi eller 12.790 kroner for den enkleste modellen ribbet for ekstrautstyr. Det vil si at den er billigere enn en litt avansert sykkel i Norge.

Tata regner ikke med å selge mer enn mellom 30.000 og 50.000 Nanoer i løpet av det første året. Det er ikke fordi fabrikken mangler tro på modellen, men fordi den rett og slett ikke har kapasitet til å produsere flere.

Produksjon
– Nano-salget vil avhenge av produksjonstakten og ikke av etterspørselen, sier den indiske analytikeren Mahantesh Sabarad til nyhetsbyrået AFP. Mandag blir bilen offisielt lansert, men først fra april av vil den være å finne i større antall hos bilforhandlerne.

To anlegg er satt av til produksjonen av Nano, som Tata-sjef Ratan Tata selv beskriver som «en nokså improvisert virksomhet».

– Dette har gått fort for seg, hovedfabrikken i delstaten Gujarat vest i India er ikke engang ferdigbygd, kommenterer Mahantesh Sabarad.

Men hovedproblemet kan likevel være nøling i det fabrikken håper skal bli den hjemlige kundemassen. Bankene tilbyr riktignok billige billån, men mange indere nøler med å sette seg i gjeld for å skaffe seg bil.

Penger
Den indiske økonomien har nemlig ikke sluppet uskadd unna den globale finanskrisen, veksten er i dag den laveste på seks år, og pengene sitter langt fra løst.

– Lønningene har falt det siste halve året, og mange indere er redd for å miste jobben sier Mahantesh Sabarad.

Tata-ledelsen tror på sin side at disse tendensene er forbigående.

– Selskapet tenker langsiktig, folk flest vil snart få nye ambisjoner og håp, og markedssituasjonen vil bedre seg, sier D.K. Jain som leder et teknologiselskap i Indias mest folkerike by Mumbai.

Tatas satsing på Nano viser i alle fall at selskapet er villig til å tenke nytt. Satsingen på småbilen er en helt ny strategi, etter at det indiske selskapet i fjor kjøpte de etablerte britiske bilmerkene Jaguar og Land Rover for et beløp tilsvarende nesten 15 milliarder kroner. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.