Bildesign er ofte en omdiskutert sak, men jeg har fremdeles til gode å høre noe negativt om Aston Martins nye superbil Rapide.

Rapide kom som konseptbil i 2006, og siden den gang kan vi ikke si annet enn at vi har beundret den vakre bilen, og ventet på at den skulle komme i produksjon. Nå er den altså her, i all sin prakt. Bilen har mye av det beste fra de andre modellene fra den eksklusive luksusprodusenten. Aston Martin tilbyr det ypperste av eksklusivitet for fire i sin Rapide.

Vår mening er at dette rett og slett er en av de peneste bilene som er i produksjon.

DN.no har kjørt Aston Martin Rapide. Se video i her.

Eksklusiv
V12-motoren er hentet fra DB9, ellers er mye hentet fra både DBS og Vantage. Og hyllevare hos Aston Martin er ikke som hyllevare andre steder.

Bilen bygges i Østerrike, og bygges i et antall på omkring 2000 biler i året, noe som gjør konkurrenten Panamera til en bil produsert for massene. Det viser jo i og for seg forskjellen i pris på de to bilene også, i hvert fall på markeder som ikke avgiftslegger slike biler så tungt som i Norge. Her koster de nesten det samme.

 

Ingen kompromisser
Jeg setter meg inn i trange, men deilig myke seter i lyst brunt skinn. Finisihen i interiøret er imponerende. Det eksisterer ingen kompromisser eller lettvintheter i denne bilen.

Nøkkelen i glass og metall stikkes på plass midt på dashbordet, og motoren starter opp med et brøl. Aj, aj, aj!

Girkassen er en sekstrinns såkalt Touchtronic-kasse. Girspaken glimrer med sitt fravær, du setter den i gir ved å trykke på D-knappen like til høyre for der nøkkelen nettopp fant sin plass. Deretter skifter bilen gir selv, eller du kan bruke magnesium-hendlene bak rattet for å overstyre den.

Deilig lyd
Bilen er lett å snirkle rundt i byen, til tross for en lengde som overstiger fem meter. Selvfølgelig er det stas å bevege seg rundt blant folk i noe som kanskje er den peneste bilen på norske veier. At man ved et lett trykk med høyrefoten også kan skremme noen med den deilige V12-lyden, blir en bonus.

 

Men det er først på landeveien at storsmilet virkelig går over i høylytt latter bak rattet på denne vanvittige bilen. Lyden, eksklusiviteten, motordraget. Alt stemmer.

Tung, men ikke tykk
De 477 hestekreftene har litt å drasse på, men Rapide lever opp til navnet sitt. Den er rask, selv om kreftene kommer litt opp i turtall. Dette gjør sitt til man velger sport-modusen nær sagt som standard. Har man bil med 477 hestekrefter, er det greit å kunne kjenne på dem innimellom. Maksimal norsk hastighet nås etter drøye fem sekunder, men bilen lugger ikke før nesten tredobbel hastighet er nådd. Det burde gi akseptabel transport for en familie på fire.

Store bilder:

Kanskje mest imponerende er de gode kjøreegenskapene. Styringen er svært kontant og nøytral. Det er ingen tvil om at bilen lystrer de minste kommandoer. Dermed kan to tonn fordelt over fem meter kjøres som en langt mindre og lettere bil.

Baksetesportsbil
Noe av poenget med denne bilen er selvfølgelig at den har flere dører enn noen annen Aston Martin, og dermed fremstår som mer praktisk enn sine søsken. Å sette seg inn i baksetene er nesten som å sette seg inn foran. Det er de samme setene, og man føler seg nesten presset ned i en cockpit. Det eneste som mangler er ratt og pedaler.

 

Det er trangt, men likevel sitter man godt. Utsikten er det litt verre med. Smale sideruter og høye forseter kan føre til en litt klaustofobisk følelse. Til gjengjeld kan man nyte en god film, og har både varme og lufting innebyget i baksetene også. Svært komfortabelt, altså.

Det eneste jeg har funnet å utsette på Rapide er de småirriterende dørhåndtakene. Det er en nær-tohåndsoperasjon å åpne døren utenfra, men til gjengjeld ser det jo lekkert ut, så jeg lar ikke en slik bagatell ødelegge for en så vakker fremtoning.

En dråpe i havet
Da regjeringen presenterte sitt statsbudsjett nylig, var bilmerket Aston Martin en gjenganger på listene over biler som økte mest i avgift. Rapiden har et utslipp på 355 gram per kilometer, og må også regne med å øke ytterligere 30.000 kroner i pris. Men på en bil som allerede nærmer seg tre millioner blir det en dråpe i havet, og har neppe noen praktisk betydning. Du kan være kjip mot baksetepassasjerene og droppe underholdningssystemet der, og spare inn igjen den samme summen.

 

Uansett så bidrar du godt til den norske velferdsstaten, så å ha dårlig samvittighet bak rattet på en slik bil vil være en selvmotsigelse. Når V12-motoren i tillegg vet å sørge for betydelige statsinntekter i form av bensinavgift, kan man nyte sin bilinvestering i trygg forvissning om at man virkelig er en bidragsyter til samfunnet. I tillegg får man altså kanskje verdens peneste bil.

Jeg har aldri kjørt en mer gjennomført bil enn denne. Alt stemmer, kvaliteten kjennes nesten utenomjordisk. Krefter, interiør, ergonomi, kjøreegenskaper i toppklasse, og du kan ta med deg dine tre beste venner på en komfortabel måte. Aston Martin leverer varene med Rapide.



Les test av Porsche Panamera Turbo: Full fart for fire (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.