Rapporten baserer seg på funn fra 80 forskere fra 12 forskjellige land og ble lagt fram på verdenskongressen til Verdens naturvernunion (IUCN) på Hawaii mandag.

– Vi vet alle at havene forsørger denne planeten. Vi vet alle at havene leverer hvert andre pust vi tar. Og likevel gjør vi havene syke, sier IUCN-leder Inger Andersen.

Rapporten er ifølge medforfatter Dan Laffoley den mest omfattende og systematiske studien som er laget om konsekvensen av oppvarmingen av havene.

– Mer sykdom

Han sier at verdenshavene har absorbert over 93 prosent av ekstravarmen fra klimaendringene siden 1970, noe som har holdt tilbake temperaturstigningen på land og endret livsrytmen i havene drastisk. Studien inneholder dokumentasjon på at oppvarmingen «fører til økt sykdom i plante- og dyrepopulasjoner».

Den økte varmen fører også til at kolera-bærende bakterier og giftige algeoppblomstringer spres lettere, noe som kan få direkte konsekvenser for folkehelsen.

– Vi har uforvarende puttet oss selv i reagensrøret hvor eksperimentet blir utført, sier Laffoley.

– Årstidene endres

Forskerne har tatt for seg alle hovedøkosystemene i havet, og har sett på situasjonen for alt fra mikroorganismer til hvaler.

Rapporten viser at maneter, sjøfugler og plankton har flyttet seg mot polene med opp mot ti breddegrader.

– Bevegelsene i det marine miljøet skjer 1,5 til 5 ganger raskere enn noe vi har sett på land. Vi endrer på årstidene i havet, sier Laffoley.

De høye temperaturene vil sannsynligvis endre på kjønnsbalansen blant framtidens skilpadder, fordi det er større sjanse for at hunnskilpadder fødes i høyere temperaturer. Varmen fører også til at mikroorganismer vil dominere større deler av havet.

– Når man ser på helheten, ser man et utstrakt og urovekkende spekter av konsekvenser, sier Laffoley.