Mens online rubrikk-delen av Schibsted fortsetter veksten, ser fremdeles mediehusene mørke skyer i horisonten.

De norske avishusene har de siste årene opplevd et voldsomt fall i annonseinntekter til papir, og økningen i digitale inntekter har ikke kompensert for inntektsfallet på print.

Derfor har mange norske aviser, deriblant avisene i Schibsted, måttet gjennomføre kostnadsbesparelser. 

VG økte marginen

Trenden fortsetter i andre kvartal 2016.

- Våre aviser i Norge og Sverige møter negativ omsetningsutvikling, ettersom annonseinntekter fra print fortsetter å falle. Kontinuerlige kostnadstilpasninger er nødvendig for å opprettholde akseptabel lønnsomhet. Samtidig, er det oppmuntrende å se at antallet digitale abonnenter i avisene fortsetter å vokse raskt. Schibsted har som mål om å være helt i forkant når det kommer til å presentere premium redaksjonelt innhold på en moderne måte, som appellerer til brukerne, sier Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted i en børsmelding.

Ifjor høst ble det kjent at VG måtte spare mellom 30 og 60 millioner kroner. Siden har over 30 redaksjonelt ansatte forlatt avisen. I andre kvartal mister VG inntekter, men har samtidig klart å kutte kostnader nok til at driftsresultatet er det samme som andre kvartal i 2015.

VG øker imidlertid digitale inntekter med 11 millioner kroner sammenlignet med andre kvartal i 2015. Og kanskje enda mer positivt: Schibsted tilskriver VGs vekst til økning i mobile abonnementsinntekter, blant annet på grunn av såkalt geo-targeting - lokasjonsbaserte annonser.

Men som DN skrev ifjor sommer, var andre kvartal digitalt særdeles svakt for VG i 2015. Da falt inntektene på nett med 30 millioner kroner.

Abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, leverte følgende tall i andre kvartal.

Annonseinntektene på print falt med hele 25 prosent for abonnementsmediehusene, mens annonseinntektene digitalt falt med 22 prosent.

Mens VG nå har 85.000 abonnenter på VG+, økte også de andre Schibsted-avisene abonnementsbasen sin - til 76.000 heldigitale abonnenter.

Felles annonseplattform

Endringen i det digitale reklamemarkedet har heller ikke hjulpet mediene.

Den sterke veksten i reklamekjøp på digitale reklamebørser, der visninger handles for nøye definerte målgrupper, har gjort at flere annonsekroner flyttes i retning Google og Facebook.

Et av tiltakene mediekonsernet møter endringene i annonsemarkedet på, er AppNexus. Både Schibsted og Polaris skal nå selge annonser via den uavhengige plattformen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.