Det er en nedgang på hele 20 prosent, viser nye tall Post- og teletilsynet offentliggjorde i dag.

Mindre snakkesalig
Alle nordmenn har i dag mobil og vi bruker den stadig mer, men det betyr ikke at vi skravler mer i telefonen. Tvert imot: I første halvår i år snakket hver mobilkunde i gjennomsnitt 695 minutter - 49 minutter mer enn i første halvår ifjor. Den økte bruken av mobiltelefon er likevel ikke nok til å veie opp for den reduserte bruken av fasttelefoner.

En gjennomsnittlig fasttelefonkunde (privat og bedrift samlet) pratet i snitt 4.018 minutter i løpet av årets seks første måneder. Det er en nedgang på 744 minutter fra første halvår ifjor. Nedgangen fra første halvår 2003 til første halvår 2004 var på 507 minutter, mens nedgangen i perioden før var på 239 minutter.

E-post tar over
Både privat- og bedriftskunder bruker telefonen mindre, viser statistikken.

Ringetiden går ned, men antall tekstmeldinger går kraftig opp. Post- og teletilsynets direktør Willy Jensen tror at også hyppig bruk av e-post er en av årsakene til at vi bruker mindre tid på å snakke i telefonen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.