Helgesen mener avtalens troverdighet svekkes dersom det ikke kommer på plass en markedsmekanisme for sivil luftfart innen klimakonferansen i Marrakech i november, skriver Dagsavisen. Han sier det derfor er viktig å få til en avtale når den internasjonale luftfartsorganisasjonen ICAO møtes i september.

– ICAOs mål er at all vekst i den sivile luftfarten etter 2020 skal være karbonnøytral ved hjelp av teknologiske forbedringer, klimatiltak i luftfarten og ved at bransjen betaler for utslippsreduksjoner andre steder, opplyser han.

Nettopp utslipp fra flytrafikk er blitt et tema i debatten om eventuell bygging av en tredje rullebane på Gardermoen. I den debatten vil ikke Helgesen velge side.

– Jeg skal ikke forskuttere behandlingen av Nasjonal transportplan. Trafikkveksten tilsier økt kapasitet ved Gardermoen, men samtidig er det viktig å ta klima- og miljøhensyn. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.