I forrige krasjtest fra EuroNCAP oppnådde Nissan Leaf som første elbil toppkarakterem fem stjerner. Denne gangen er det en plug-in hybrid som oppnår det samme.

Opel Ampera har det lenge vært strid om når det gjelder det norske avgiftssystemet. Er det en elektrisk bil, eller er det en hybridbil? Opel har nødvendigvis insistert på at den skulle avgiftsbelegges som elbil, men siden den har en bensinmotor som lader batteriet, har den nå falt inn under kategorien hybridbil. I motsetning til velkjente Toyota Prius, har Amperaen en elmotor som primærmotor. Når elmotoren går tom for strøm starter en bensinmotor som virker som et aggregat for elmotoren.

Les vår test av søstermodellen Chevrolet Volt: Spennende spenningsløs nyhet

 

I tillegg til Opel Ampera ble ni andre biler testet denne gangen. Alle med unntak av Kia Picanto oppnådde toppscore. Kia’en oppnådde fire stjerner fordi den ikke har elektronisk stabilitetskontroll (ESC) som standard på hele modellspekteret. I Norge selges Kia Picanto med dette som standard.

- Neste år blir det lovpålagt at alle nye biler som selges i Europa skal ha dette som standard. Derfor er det overraskende at Kia ikke har dette viktige sikkerhetsutstyret, mener Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Det har vist seg at mange biler ikke har god nok sikkerhet for fotgjengere. Derfor skal EuroNCAP skjerpe kravene for denne delen av krasjtestene. Ingen av bilene som er testet nå ville oppnådd toppscore med de nye kravene som kommer i 2012. Audi A6, Opel Ampera og Citroën DS5 klarte så vidt kravene som gjelder i dag, heter det i en pressemelding fra NAF.



Les mer om bil her (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.