Den kinesiske bilprodusenten Geely, som er det første og største uavhengige, privateide bilprodusenten i Kina, drømmer om verdensherredømme, skriver Di.se.

Selskapet skal blant annet slå seg opp på kjøpet av svenske Volvo.

Ekstremvekst
Geely er ikke alene om å satse tungt på bil: Kinesisk bilproduksjon vokser i et rasende tempo, og har tatt tronen som verdens raskest voksende bilmarked. Troen på at de vil lykkes er stor, og aksjekursene er mangedoblet.

Geelys mål er å bli seks ganger så stort innen 2015, med produksjon av to millioner biler, skriver DI.se. Da er enda ikke Volvo-bilene inkludert.

Geely har knapt nok noen erf#229 som bilprodusent, men nå er etterspørselen så stor at fabrikken kjører tre skift uten å klare å produsere nok. Hver dag lages rundt 600 biler.

Satser på kvalitet
Geelys suksess er hittil bygget på billige biler - og kvalitet deretter. Nå vil selskapet kvitte seg med lavprisstempelet og satse på kvalitet, ifølge DI.se.

Med Volvo i porteføljen kjøper kineserne seg over 80 år bilkompetanse og en global og bunnsolid merkevare. Handelen understreker også at hegemoniet i bilverden har gått fra USA til Asia.

2009 ble som kjent et kriseår for noen av verdens største bilprodusenter. Chrysler gikk konkurs i vår og det samme gjorde General Motors. GM ble imildertid reddet av den amerikanske staten. Og i Japan har både Toyota og Honda gått med underskudd. Ett av de få lyspunktene har vært det kinesiske markedet hvor det vil bli solgt mer enn tre millioner flere biler enn ifjor.

Les også:
Geely vil bygge Volvo i Kina
De mest pålitelige suvene
Årets viktigste biler (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.