Bedriftskulturen i Orkla er noe av det første Åge Korsvold vil gyve løs på som toppsjef i konsernet, skriver Dagens Næringsliv.

– Jeg håper Orkla vil fremstå som et veldig tydelig selskap fremover, sier Korsvold til DN.

company:ork

Mandag ble han konstituert som konsernsjef i Orkla, etter Bjørn M. Wiggen som kun fikk 19 måneder i sjefsstolen.
Hagens mann

På spørsmål fra avisen om hva han vil gjøre annerledes enn Wiggen, svarer Korsvold:

– Selv om strategien vil være den samme; Orkla skal satse på merkevareområdet, vil valg av angrepsmetode og hvordan man arbeider mot målet bli annerledes. Dette er delvis et spørsmål om hvordan man organiserer seg. Blant annet ønsker jeg at konsernsenteret, som i dag betjener et bredt og komplisert konsern, kun skal betjene merkevareområdet. Jeg vil også se på bedriftskulturen i selskapet, sier Korsvold.

Han vil ikke si noe eksternt om hva som skal endres i bedriftskulturen.

– Men Orkla er i et veldig konkurranseutsatt marked, og vi må være åpne for at vi kanskje må arbeide litt annerledes enn vi tradisjonelt har gjort. Å være åpen for forandringer er viktig, og vi må sjekke om vi har en kultur som matcher de omgivelsene vi lever i, sier Korsvold.

Orkla er et av landets eldste industrikonsern, med røtter til gruvedrift på 1650-tallet.

Ifølge Korsvold er arbeidet med å få inn en ny, permanent konsernsjef allerede i gang. Selv er han ikke kandidat, og han vil heller ikke la seg overtale til å søke.

Les også: Hagen: Vil ansette ny konsernsjef til høsten

Wiggen ville ikke spille andrefiolin i Orkla (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.