– Når jeg truer med å lage mat hjemme, har jeg to barn som gjør sånn, sier næringsminister Monica Mæland (H), og korser seg for brystet.
Hun får likevel lov til å prøve seg i noen minutter som fiskepuddingprodusent hos familieeide Ferdigmat på Holmen like øst for Arendal sentrum. Produsenten er blant leverandørene i matkassene til Godtlevert.
Drastiske tiltak
Kjetil Graver, gründer og daglig leder for Godtlevert, benytter anledningen til å servere Mæland oppskriften på hvordan konkurransen i dagligvarebransjen skal økes.
– Skal du få gjort noe med den konkurransen, må du fjerne momsen for all netthandel med dagligvarer. Vi har i dag kun tre aktører med en samlet dagligvareomsetning på 170 milliarder kroner. To styrtrike familier har to tredjedeler av markedet. Det er sinnssykt. Jeg er så innmari lei av dagligvaremafiaen som presser ut norske underleverandører. Konsekvensen er at vi i dag har tre vinnere og fem millioner tapere; norske forbrukere, mener han.
– Det trengs drastiske tiltak. Hvis ikke får vi østtyske tilstander her i landet. Snart er det bare en eneste leverandør av kjøtt, ost og kylling tilbake om vi ikke gjør noe. Skal norske mattradisjoner, og særlig alle de små matvareprodusentene som ikke får tilgang hos kjedene, overleve, ja da må de ha kanaler ut i markeder. Momsfritak i en periode på eksempelvis tre eller fem år vil bety enormt på svært kort tid, sier Graver.
Næringsminister Monica Mæland lytter.
– Jeg er også veldig opptatt av å bedre konkurransen. Og vi ser nå på etableringshindre i bransjen. Men vi må vite mer før vi eventuelt vurderer å sette inn tiltak, er det eneste hun vil love.
Vil svekke importvernet
Kjetil Graver mener det også er viktig å bygge ned importvernet for å få økt konkurranse og bedre utvalg.
– Importvernet er den store elefanten i rommet som ingen tør snakke om. Men jeg tror den norske bonden ville hatt godt av mer konkurranse. De beste vil klare seg. Det er dagligvaregigantene som tjener mest på dagens vern, mener Graver.
– Fjerning av moms og oppmyking av importvernet vil bidra til at nye aktører vil kunne vokse både i import-, grossist- og i butikkleddet. I dag står netthandel av dagligvarer og oss matkasseleverandører for en samlet omsetning på nærmere halvannen milliarder kroner. Vi omsetter alene for over 400 millioner. Det er blåbær sammenlignet med de tre gigantene, men vi vokser fordi vi representerer noe nytt og fordi vi har kastet ut grossistene og går direkte til småprodusentene som Ferdigmat her i Arendal, sier han.
For tre år siden var Ferdigmat på konkursens rand. Siden er omsetningen mer enn doblet takket være veksten for Godtlevert.
– I fjor omsatte vi for 34 millioner kroner med et greit plussresultat. 18 av millionene kom fra leveransene til Godtlevert, sier eieren, Bjørn Simon Rød.
– Fra nær konkurs er vi nå stand til å finansiere både tomtekjøp og nybygg. Vi er nemlig i ferd med å vokse oss ut av bygget her på Holmen, sier han.
Imøtegår kritikken
Norgesgruppens direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt, Bård Gultvedt, sier vareutvalget i kjedens butikker har økt de siste årene.
– Og vi jobber for å få flere leverandører. De siste årene har det skjedd en fantastisk utvikling, særlig når det gjelder lokalmat, så virkeligheten er ikke helt slik som Graver fremstiller den. Markedet for netthandel var fjorårets vekstvinner i dagligvaremarkedet, og vi skulle tro Graver hadde grunn til å se litt lysere på tilværelsen, sier Gultvedt.
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge legger ikke skjul på at konkurransen er beinhard:
– Coop er eid av våre kunder, og Graver mener dermed at 1,5 millioner nordmenn står bak deler av denne såkalte «dagligvaremafiaen». Det kan vi avkrefte. Konkurransen er beinhard – både på pris og utvalg. Gjennom våre kjeder som Coop Mega, Extra og Obs kombinerer vi lave priser og det største utvalget i bransjen med opp mot 9.500 varelinjer, sier han.
– Vi er nære venner med våre leverandører og ønsker flere av dem velkommen til Coop. Sammen med dem utvikler vi nye produkter som kundene etterspør, både innenfor lokale spesialiteter, vegetar og økologiske alternativer, legger han til.
Hør DNs podkast «Finansredaksjonen» om Kina-sjokket
Økonomer har alltid sagt at internasjonal handel skaper vinner og tapere, men mange ble likevel overrasket over hvor dype spor handelen med Kina har satt i det amerikanske industrilandskapet. Regioner i USA som har vært spesielt utsatt for importkonkurranse fra Kina, sliter flere år etter med høy arbeidsledighet, lavere lønn og flere på trygd. DNs Marte Ramuz Eriksen og Bård Bjerkholt diskuterer med Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen og førsteamanuensis Andreas Moxnes.
&lt;/p&gt;</p></field><field name="paid">true</field><field name="enablerefereraccess">false</field><field name="alternativebylines"><value><field name="alternativebylinevalue">Harald Berglihn</field><field name="alternativebylineemail">harald.berglihn@dn.no</field><field name="profileimage">http://www.dn.no/bylines/h_berglihn.jpg</field><field name="alternativebylineuserid">65</field></value><value><field name="alternativebylinevalue">Lars Kristian Solem</field><field name="alternativebylineemail">lars.solem@dn.no</field><field name="profileimage">http://www.dn.no/bylines/l_solem.jpg</field><field name="alternativebylineuserid">92</field></value><value><field name="alternativebylinevalue">Line Kaspersen</field><field name="alternativebylineemail">line.kaspersen@dn.no</field><field name="profileimage">http://www.dn.no/bylines/l_kaspersen.jpg</field><field name="alternativebylineuserid">231</field></value></field><field name="publishedlocation">Arendal/Oslo</field><field name="fbfeed">false</field><field name="exclude">false</field><field name="dncommentsenabled">true</field><field name="showrelatedtaggedomselement">true</field><field name="showrelatedtaggedproffelement">true</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Monica_M%C3%A6land" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Arendal-1" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Norgesgruppen" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Godtlevert" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Kjetil_Graver" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Bj%C3%B8rn_Simon_R%C3%B8d" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Konkurransetilsynet-1" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:B%C3%A5rd_Gultvedt" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Hansa_Borg" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Coop" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Rema_1000-1" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Dagligvarer" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Mack" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Handel-1" relevance="1.0"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.