Verdens nettaviser sliter med å øke inntektene sine, og mange er bekymret for avisenes evne til å finansiere skikkelig solid jornalistikk i fremtiden. Mye av problemet er at svært få så langt har klart å få folk til å betale for nyheter på nett. Nå foreslår Norsk journalistlag (NJ) en avgift på bredbånd i Norge. Pengene skal gå til nettavisene.

– Vi ser ikke noen prinsipiell forskjell på en slik lisens, NRK-lisensen eller den ordningen TV 2 nå har fått. Dette er ikke skikkelig utredet ennå, men Mediebedriftenes landsforening har anslått at en slik lisens kan innbringe om lag 400 millioner kroner årlig. Det er lett å argumentere for lisensen, for internett er et gode for over 80 prosent av befolkningen. Seks av de ti største nettstedene er redaksjonelle medier, forklarte NJ-rådgiver Trond Idås da han presenterte forslagene for landsstyret, skriver Journalisten.no.

- Bakstrebersk forslag
Forslaget ble møtt med entusiasme i landsstyret, melder nettstedet.

– Det er et spennende og godt forslag. Nettleverandørene tjener gode penger, blant annet på vårt arbeid, sa Lars Løkkebø fra Telemarksavisa til journalisten.

Ikke alle er like overbevist. Torgeir Waterhouse i IKT-Norge mener sammenligningen med NRK-lisens er kunnskapsløs.

- Etter mitt syn er det ganske absurd og bakstrebersk. Det er som å legge avgifter på datamaskiner for å holde liv i skrivemaskiner – du finner ikke en måte å ta betalt selv, så man prøver å legge en avgift på noen annens produkt, sier Torgeir Waterhouse i IKT-Norge, til Dagenist.no.  

Han mener en slik avgift enten må være så høy at en del ikke vil ta seg råd til bredbånd, eller være så liten at den likevel ikke løser problemet.

Waterhouse stiller seg tvilende til om NJs landsstyre forstår det nye mediet og mener forslaget minner om andre proteksjonistiske reaksjoner på forandring - som man har sett mange av gjennom industrihistorien.

- Man må finne måter å finansiere journalistikkenen på, men dette er definitivt ikke løsningen. Når folk har lav betalingsvillighet må man spørre seg om det er kundene eller produktene som er problemet, sier han.

Papir har fordeler
Forslaget var en del av gjennomgangen av Norsk Journalistlags synspunkter på mediestøtteordningene. Det er i dag flere skjevheter mellom nett og papir, blant annet at det er momsfritak på papir, men ikke på nett. Videre gjelder pressestøtten kun papiraviser, og i landsstyret i NJ er det skepsis til å inkludere nettmediene, fordi dette også kan åpne for at gratis papiraviser får en del av pengene.

Les også:

<b>Må ha det, bare må ha det!</b>

<b>Pris per kunde: 30.000 kroner </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.