Øl skal prises til statlige avgifter pluss avanse. Det har helsepolitiet bestemt. Beslutningen stikker kjepper i hjulene til den tyske dagligvarekjeden Lidl, som står klar til å rykke inn i det norske markedet, med lave ølpriser som sitt fremste lokkemiddel.

Taktikken kan dermed vise seg å være svært strategisk riktig for de norske dagligvarekjedene, som gjennom øl-krigen har oppnådd å få myndighetene til å gripe inn.

Konkurransetilsynet finner likevel ingen grunn til å foreta seg noe i saken nå.

Alkoholloven
-Dette er en problemstilling vi er kjent med, men vi ser ingen grunn til å mene noe om dette nå, sier kommunikasjonsdirektør Signe Horn i Konkurransetilsynet til dn.no.

Konkurranstilsynet mener at forholdene ikke rammes av konkurranseloven, og at det er alkoholloven som gjelder. derfor vil ikke Tilsynet regulere omsetningen.

Kan påpeke
Horn peker på at Konkurransetilsynet heller ikke har anledning til å gripe inn mot konkurranseregulerende tiltak som kommer fra politikerne. Tilsynet har bare anledning til å påpeke at konkurransen lider under en type regulering.

Vil ikke
Vil dere påpeke det?

-Vi har ikke til hensikt å gjøre det. Vi ser ingen grunn til å gå inn i saken nå. Om det senere skulle vise seg at dominerende aktører agerer på en slik måte at man forsøker å stenge konkurrenter ute, så er det en sak som vi vil følge nøye med på, men det er ikke en problemstillingen i dag, sier Horn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.