Europas største rubrikkannonseplass på nett for bil, Mobile.de som er eid av giganten Ebay, starter opp i Norge. Målet er økt bruktimport og konkurranse mot Finn.no, skriver Dagens Næringsliv.

Schibsteds pengemaskin Finn.no har vært totalt dominerende for bilanonser på internett i Norge i mange år. Totalt omsatte Finn.no for nær én milliard kroner bare ifjor, med 40 prosents driftsmargin.

I første omgang er det en oversettelse av den tyske databasen med bruktbiler som lanseres i både Norge og Sverige gjennom et samarbeid med bilformidleren Erling Stavheim.

Enklere
– Vi vil gjøre det enklere å importere biler fra Tyskland til Norge. Dette er en langsiktig satsing. Vi har tenkt å bli her lenge. Vi kommer til å bli ekstremt konkurransedyktig på pris – både for private og profesjonelle bilforhandlere, forteller Stavheim til DN.

De tyske annonsene vil ikke bare komme med norsk tekst, men også med ferdig utregnede importavgifter inn til Norge. I tillegg til den tyske basen med rundt 1,4 millioner bruktbiler, vil også den norske versjonen av Mobile.de om kort tid ta inn norske bilannonser.

Vekst i bruktimport
De siste årene har den norske bruktbilimporten jevnt over ligget på rundt 30.000 biler, der BMW, Volvo og Mercedes-Benz har vært de mest populære bilmerkene.

Stavheim mener potensialet er 10-20.000 flere bruktimporterte biler.

Les også: Her er de beste bilene dn+

<b>Mercedes vil bli størst</b> dn+

<b>Bilsalget flater ut</b> dn+
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.