Norwegian varslet i april i år at selskapet vil flagge ut til Ryanairs hjemland Irland for å benytte personell med asiatisk lønns- og arbeidsvilkår når det startet sine langdistanseflyvninger. I forrige uke søkte Norwegian amerikanske myndigheter om det samme - tillatelse til å fly USA-rutene sine med Irsk-registrerte fly gjennom Norwegian Air International Ltd.

Norwegian skriver i søknaden at en slik tillatelse vil gi "økte reisetilbud, bedre service og økt konkurranse noe som vil gavne forbrukere i USA, EU og EØS-området"

Men den amerikanske pilotforeningen er på langt nær enig. I en pressemelding fra The Air Line Pilots Association (ALPA), heter det at Norwegian nå har startet et ”race mot bunnen” når det kommer til arbeidsvilkår i USA.

I pressemeldingen vises det til at Norwegians langdistansefly til USA vil være registrert i Irland, og at mannskapet vil gå på ”individuelle arbeidskontrakter som er styrt av lovgivningen i Singapore”

– Dersom NAS kan få lov til å plukke og velge hvilket land det etablerer datterselskaper i, vil amerikanske flyselskaper få en betydelig konkurranseulempe, fordi USA har ett felles sett av regler for alle sine flyselskaper, uttaler president Lee Moak i ALPA.

Han ber derfor det amerikanske transportdepartementet om å gripe inn umiddelbart, og avslå Norwegians søknad om å operere med fly i USA, fordi selskapet ”forsøker å omgå nasjonale lover og regler for å sikre seg en urettmessig konkurransefordel.”

Ikke bekymret
Norwegian-sjef Bjørn Kjos var onsdag på Oslo Børs for å markere flyselskapets 10 års-jubileum, og måtte da svare på kritikken fra den amerikanske pilotforeningen.

Kjos tror ikke Norwegian må endre planene for flyselskapets USA-satsing.

- Nei, jeg tror ikke det. Det logiske når du skal fly fra New York er at du flyr med New York-crew. Vi har faktisk etablert en base i New York og en base i Fort Lauderdale, sier Kjos.

- Jeg tror ikke de har fått det med seg engang, legger han til.

Norwegian-sjefen frykter ikke at pilotforeningens utspill vil medføre at amerikanske myndigheter strammer kravene.

- Vi har ingen grunn til å tro det, sier Kjos.

Irsk lisens
Det var i august i år Norwegian begynte å fly Boeings Dreamliner-fly med asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord har selskapet registrert flyene i Irland. Dette vil gi selskapet lavere personalkostander. Norwegian har fått en dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om at flyselskaper i Norge skal registrere flyene i norsk register. Denne var først gyldig til 23. desember, men ble nylig utvidet til april neste år.

Dispensasjonen er gitt i påvente av at irske myndigheter behandler søknaden om irsk lisens.

Det er en tilsvarende dispensasjonssøknad Norwegian nå har sendt til US Department of Transportation. Søknaden ble innlevert det amerikanske transportdepartementet 3. desember. Det er gitt høringsfrist på søknaden frem til 23. desember.

Norwegian har falt 13,77 prosent på Oslo Børs den siste måneden. Ved 10-tiden er selskapet i dag opp 0,93 prosent.

Les også:

Norwegian skal fly briter til USA (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.