De nye reglene gjør det enklere for kundene å si opp tjenester og kontrollere kostnader.

For barn og unge kommer reglene til å bli særlig strenge, med blant annet maksimumsbeløp for kjøp.

Vil stanse lovbrytere

Bjørn Erik Thon.
Bjørn Erik Thon.
- Vi er veldig fornøyd med samarbeidet. Nå har vi lagt ned regler for hva som er lov og hva som ikke er lov, og med hjelp fra Telenor og NetCom kan vi raskt stanse innholdsleverandører som bryter loven, uttaler Forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Forbrukerombudet får stadig flere henvendelser fra mobilbrukere som har trøbbel med å få stanset innholdstjenester. Mange klager på dårlig informasjon og manglende kontroll med kostnadene.

- NetCom har avtaler med rundt 70 leverandører av mobilinnhold, som til sammen leverer hundrevis av forskjellige tjenester. De aller fleste er seriøse, men et mindretall ødelegger for hele bransjen. Disse vil vi nå bli kvitt, for å beskytte kundene våre, sier Marius Halle, segmentsjef for innholdstjenester i NetCom.

Stopp-kommando
Kravene til innholdsleverandørene inkluderer blant annet felles stopp-kommando, hvilket innebærere at alle mobile innholdstjenester skal kunne stanses ved å sende ordet «stopp» til nummeret man mottar tjenesten fra.

I tillegg skal kostnadene per sms spesifiseres fra leverandøren umiddelbart etter at en bestilling har funnet sted.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.