I Norge ruller det rundt et ukjent antall biler som har trimmet opp motoreffekten. Tommy Schønberg i firmaet TS-racing er en av de største.

- Vi trimmer vel rundt 3000 biler i året, forteller trimmegründer Schønberg til Dagens Næringsliv. Firmaet er en av de største aktørene innenn chip-trimming i Norge.

Effekten på bilene som Schønberg og hans 23 forhandlerne drar opp er gjerne på 30 hestekrefter eller mer enn hva bilene på papiret skal ha.

- Dette er avgiftsunndragelse. Tollvesenet har lenge forstått at vi ikke står overfor en utfordring. Vi har et problem, sier tolldirektør Bjørn Røse til DN.

Millioner av avgiftskroner
30 hestekrefter mer enn det bilene er tollet inn med kan bety 60.000 kroner mer i avgift. Bare for bilene Schønberg trimmer kan det da være snakk om avgifter på 180 millioner kroner som holdes utenfor Bjørn Røses kasse.

 

Det er ikke forbudt å trimme biler, men det er ulovlig å ikke betale effektavgift på de ekstra hestekreftene. Tollvesenet har knapt nok registrert at noen hittil har betalt for effektøkning.

Lydkanon
Røse leter nå etter metoder som kan avsløre om en bil har fått økt effekten gjennom chiptrimming eller omprogrammering av motorstyringen.

Han mener det må finnes en teknologisk løsning å avsløre dette på. En idé kan være å installere en slags lydkanon langs veien for å avsløre unormal motorlyd, sier han.

- Hvis vi da så får klarlagt at det er avvik i parametrene på motoren, er det grunnlag for å ilegge en sjablongmessig avgift, sier Røse.

Hvis man først skal ilegge bot bør den minst være på 75.000 kroner, mener Røse.

Det mangler også lovverk som gjør det mulig å bøtelegge dersom det er tuklet med elektronikken og motorstyringen.

- Aldri i verden
Schønberg har null tro på Røses idé om å avsløre chiptrimming ved hjelp av motorlyd.

- Aldri i verden. Jeg tror ikke han vet hva det dreier seg om. Han må gjerne komme hit, så skal jeg vise ham det, sier Schønberg.

Les og delta i debatt om temaet under saken!

Les også: - Menn bør ikke få lappen før de er 23

<b>Drastiske tiltak skal stoppe unge råkjørere </b>

<b>Flere kjøretimer - like mange ulykker</b>

<b>Fartsbøller skylder 40 mill.</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.