Norske Champagneria fikk rettens medhold til å beholde navnet, mot franske vinbønders vilje.

- Er det sant? Oi, oi, oi, det er helt fantastisk! Nå må jeg ned å ta meg et glass champagne altså! utbryter Geir Hagbarth Andreassen, daglig leder og gründer av Oslo-restauranten Champagneria.

Han hadde ikke fått formidlet dagens dom i Oslo tingrett da DN.no ringte.

Knusende seier
Men i dag ble det slått fast: Franske champagnebønder har ingen rett til å nekte restauranten å bruke navnet Champagneria, selv om de også selger andre typer musserende vin, blant annet spansk cava.

Dermed kommer tingretten til samme konklusjon som patentstyret i desember i fjor: Vant første runde

Det er de franske champagneprodusentenes interesseorganisasjon CIVC som stod bak søksmålet mot Champagneria som de mener misbruker varemerket Champagne.

Dersom CIVC hadde vunnet frem ville organisasjonen trolig gått til sak mot en hel rekke liknende utesteder Europa rundt som spiller på den edle drikken i navnet sitt.

Men Oslo tingrett gir i dommen fullt medhold til den norske restauranten, og kan ikke ser at virksomheten er i strid med kravene til god forretningsskikk.

Rettens konklusjon er basert på en helhetsvurdering av bevisene, der den såkalte "Mozell-dommen" har hatt størst rettskildebetydning.

Her kom Høyesterett til at det norske mineralvann Mozell kunne godkjennes som varemerke til tross for at det var likhet knyttet til det geografiske kjennetegnet Mosel, forbundet med tysk vin. Retten kunne heller ikke se at restauranten drev villedende markedsføring, siden man vitterlig selger champagne der.

Halv pris i kveld!
Champageria-sjef Geir Hagbarth Andreassen er ikke i tvil om hvordan seieren i retten skal feires:

- Det må jo skje noe i kveld! Det blir garantert fest, sier han.

Restauranten ble også tilkjent saksomkostninger på 437.000 kroner.

- Og da drypper det kanskje noe på klokkeren? Les: Halv pris på champagne til gjestene?

- Ja, det kan jeg love. Halv pris til alle i kveld, slår en gledesstrålende Hagbarth Andreassen fast.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.