– Regjeringen har konkludert med at vi viderefører dagens politikk, sier helseminister Bent Høie til DN.

Dermed er spørsmålet avklart ut regjeringsperioden.

Bakgrunnen for konklusjonen er en juridisk vurdering gjennomført av advokatfirmaet Schjødt på vegne av Helse- og omsorgsdepartementet som ble levert i fjor. Advokatfirmaet utredet om Vinmonopolet ville kunne delta i en anbudskonkurranse og drive taxfreeutsalgene gjennom et datterselskap. Her konkluderte de med at en slik ordning vil true Vinmonopolet som alkoholpolitisk virkemiddel, og også true finansieringen av de mindre flyplassene.

– Det er med andre ord både dårlig alkoholpolitikk og dårlig distriktspolitikk, sier Høie.

Tidligere har alternativet, altså at Vinmonopolet kunne drive taxfreeutsalgene med utvidet enerett, blitt vurdert. Her var konklusjonen omtrent lik.

Primærstandpunkt i skuffen

– Selvfølgelig kan de ulike regjeringspartiene ha ulike oppfatninger om dette, men dette er regjeringens politikk, og en eventuell endring vil bli et tema først etter valget i 2021, sier helseministeren med henvisning til KrF.

Partiet ønsker å la Vinmonopolet overta på flyplassene, noe som ble et stridstema under regjeringsforhandlingene på Granavolden i 2019. De fikk til slutt gjennomslag for å utrede spørsmålet.

– Når våre statsråder er blitt enige med regjeringen må vi legge vårt primærstandpunkt i skuffen, sier Geir Bekkevold, helsepolitisk talsperson i KrF.

Han sier han forstår bekymringene knyttet til EØS, men er usikker på om konsekvensene ville blitt så store som utredningene antyder.

– Jeg vet ikke om vi har fått nok svar, og hadde håpet vi skulle kunne jobbe videre med dette. Jeg mener vi fint kunne forsvart å la Vinmonopolet overta med utvidet enerett overfor Esa, sier Bekkevold.

Kø-kongen Bjørn Håvard Larsen blindtester vinen han står i kø for
Bjørn Håvard Larsen får servert vin fra Domaine de Romanee Conti i en blindtest. Klarer han å gjenkjenne vinen han står i kø for?
01:35
Publisert:

– Ikke overraskende

– Det er i tråd med de juridiske utredningene som er gjennomført, og sånn sett ikke overraskende. Når de konkluderer med at det kan true monopolet er det selvfølgelig noe vi ikke ønsker, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Halvor Bing Lorentzen.

I dag er det norsk-tysk-eide selskapet Travel Retail Norway som driver taxfree-salget på Gardermoen og flertallet større flyplasser for øvrig. Dette gir den statlige flyplassdriveren Avinor milliardinntekt, som kryssubsidierer mindre flyplasser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.