I april fikk Telio 8.900 nye kunder på bredbåndstelefoni.

Det er rekord for selskapet, og kan sammenlignes med rundt 6.000 nye kunder per måned i januar, februar og mars. Totalt har Telio 45.000 kunder.

- Bredbåndstelefoni blir mer og mer kjent, og veksten vi opplever nå er helt som ventet, sier Rune Strømmen, viseadministrerende direktør i Telio.

Drahjelp fra Telenor
Han legger imidlertid ikke skjul på at Telenors lansering av breedbåndstelefoni i mars kan ha hjulpet på salget.

- Det er muligens noe av det vi ser i april. Når Telenor begynner å snakke om ip-telefoni, så får flere høre om det, og orienterer seg i markedet, sier Strømmen.

Telio tar innersvingen på konkurrentene ved å kapre rundt syv av 10 nye kunder i markedet.

Bredbåndsselskapene som har begynt å tilby ip-telefoni fikk til sammenligning 1.200 (NextGenTel) og 1.300 (Catch/BlueCom) nye bredbåndstelefonikunder i april.

Mange tilbydere
Ifølge Post- og teletilsynet er det per 1. mai 80.000 nordmenn som har droppet fasttelefonen til fordel for ip-telefoni.

Antallet nye selskaper som tilbyr bredbåndstelefoni, eller ip-telefoni, har også økt kraftig i år.

Mot 17 aktører i 2004 er det nå rundt 50 selskaper som tilbyr teknologien.

- Det er klart at ikke alle kan overleve, det er helt normalt, sier PT-direktør Willy Jensen om de mange nyetableringene som vil ta sin del av veksten.

Nylig kom den første ip-konkursen, da Nettringen, med svært offensive priser, gikk konkurs.

Dårlige marginer
Heller ikke Telio tjener fett på ip-telefoni.

- Nei, vi har ikke gode marginer. Vi har veldig dårlige. Så lenge det er konkurranse melker vi ikke markedet. Men vi har mange nok kunder til at det går rundt, sier Strømmen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.