Ladbare hybrider er den store snakkisen i bilbransjen, og en lang rekke modeller kommer innen kort tid for salg. Hvordan avgiftene etterhvert skal settes på disse modellene, strides de lærde om, men i dag har Volkswagen sluppet prisen på sin kommende modell Passat GTE. Bilen starter på 421.300 i sedan-versjon og 10.200 kroner mer for stasjonsvognen.

Den er dermed omkring 20.000 kroner billigere enn tilsvarende bil kun utstyrt med den lille bensinmotoren på 1,4 liter og 150 hestekrefter i highline-utstyrsnivå, som også GTE er basert på.

Det betyr at bilen får skinn/alcantara TopComfort-seter med uttrekkbar sittepute, mørke sideruter, 18" Dartford felger, 3-soners Climatronic klimaanlegg, adaptiv cruisekontroll og aluminiumsdekor i interiør.

Drivlinjen minner om den som sitter i Volkswagens første ladbare hybrid, Golf GTE som allerede er på markedet. Der er samlet ytelse 204 hestekrefter, mens drivlinjen i Passat GTE har 218 hestekrefter fra en bensinmotor på 1,4 liter og en elektrisk motor. Samlet sett gir den et dreiemoment på 400 newtonmeter.

Enkelte detaljer eksteriørt og interiørt skiller GTE fra en vanlig Passat. Foto:
Enkelte detaljer eksteriørt og interiørt skiller GTE fra en vanlig Passat. Foto: (Foto: Volkswagen)
 

Bilen har en elektrisk rekkevidde på fem mil, og et oppgitt forbruk på 0,17 liter på milen. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 39 gram per kilometer. Batteriene lades på drøye fire timer via en vanlig stikkontakt og veier 123 kilo, slik at bilen har en totalvekt på 1647 kg for sedan og 1660 kg for stasjonsvogn.

Standard kommer bilen med en seks-trinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Den elektriske motoren er plassert sammen med girkassen. Passat GTE har en toppfart på 222 km/t i boost modus,  og gjør null til hundre på 7,6 sekunder.

De første demobilene kommer til Norge høsten 2015, mens kundeleveringene vil komme tidligst våren 2016, heter det i en melding fra den norske importøren.

Les testen av Volkswagen Golf GTE: ... og for folk flest

 

Se video fra DNs test av den nye Volvo XC90:

Slik er Volvos nye drøm av en suv
13 år etter at vi så XC90 på veiene for første gang, er endelig en ny etterfølger på plass.
02:09
Publisert:

Nå kommer et nytt flaggskip fra BMW

Nå kommer et nytt flaggskip fra BMW
BMW 7-serien tar opp konkurransen om de mest kjøpesterke kundene.
00:42
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.