-Vi tror at omkring 50 prosent vil ha bensin- eller dieselmotor, 20 prosent elbiler og 30 prosent ladbare hybrider, sa Ulf Tore Hekneby, sjef for Volkswagen Norge under et pressemøte torsdag.

Dermed skal halvparten av alle Volkswagen solgt i Norge neste år ha en eller annen form for ladbar drivlinje.

Dette er ikke så langt unna hvordan fordelingen er i inneværende år, men andelen ladbare hybrider vil vokse sterkt  på bekostning av de hel-elektriske modellene.

Les også: Volkswagens nye plan

Hekneby tror hele 83 prosent av neste års solgte Passater vil være ladbare hybrider. Denne modellen har såvidt debutert her i landet, og vil få en liten avgiftslettelse når kalenderen skifter til januar.

Les test av Volkswagen Passat GTE: En bergingsbil av en folkevogn dn+ (DN+)

Neste år kommer også en ny utgave av Volkswagens kompaktsuv Tiguan, en modell det stilles store forventninger til. Den ladbare hybridversjonen av denne bilen kommer ikke på det norske markedet før i 2017, så alle disse bilene vil være utstyrt med diesel- eller bensinmotorer.

I mai kommer en ny generasjon Tiguan. Omkring ett år etter kommer en ladbar hybrid-versjon.
I mai kommer en ny generasjon Tiguan. Omkring ett år etter kommer en ladbar hybrid-versjon. (Foto: Dagens Næringsliv)
 

Slik ser den norske VW-importøren for seg fordelingen på noen modeller neste år:

 

Les også: På full fart mot en elektrisk fremtid

Se video fra DNs test av den ladbare Passaten:

 

- Et gullende godt kjøp
VWs nye ladbare hybrid har et imponerende lavt forbruk - hvis du lader for hver sjette mil.
00:53
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.