- Det er trist. De siste dagene på jobb har det vært en trykkende stemning. Vi har fått en alvorlig omdømmeskade, sier Matthias Otto (38), ingeniør ved Volkswagen-fabrikken i Wulfsburg til DN og legger til:

-Alle snakker om hvem som er skyldig, om noen visste noe, forteller Otto.

Han sitter og drikker øl med sin russiske kollega Anton Astapjew (37) fra Kaluga i sentrum av Wolfsburg. Volkswagen-skandalen ryster innbyggerne i byen, som ligger i delstaten Niedersachsen nordvest i Tyskland.

Byen er bygd opp rundt bilfabrikken.

-Hvert eneste menneske her lever av Volkswagen, sier Ottto.

Erkjenner ingen skyld

Avsløringen om biljukset kom sist fredag da det amerikanske miljødepartementet (EPA) meldte at Volkswagen, verdens nest største bilprodusent, hadde installert et program på bilene som gir kunstig lave utslipp når de testes, men som i virkeligheten ikke gir de samme utslippskuttene.

Toppsjef Martin Winterkorn (68) trakk seg onsdag kveld på grunn av det massive utslippsjukset med dieselbiler verden over.

Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg i Tyskland. Foto: Christian T. Jørgensen
Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg i Tyskland. Foto: Christian T. Jørgensen (Foto: CHRISTIAN T JOERGENSEN / EUP-BER)

-Jeg er sjokkert over det som har skjedd de siste dagene (...)Jeg gjør dette ut fra selskapets interesse, selv om jeg ikke kjenner til at jeg har gjort noe galt, skriver Winterkorn i en pressemelding.

Det er helt stille på den enorme fabrikktomten og hovedkvarteret til bilprodusenten Volkswagen i Wolfsburg onsdag kveld. Hotellene i byen med rundt 120.000 innbyggere er fullbooket av pressefolk.

Jukset omfatter minst elleve millioner dieselbiler fra Volkswagen og Audi, som eies av Volkswagen.

-Volkswagen trenger en ny start –også hva angår personell (…) Volkswagen har vært, er og vil alltid være mitt liv, skriver Winterkorn videre.

Matthias Otto tror det blir flere enn Winterkorn som må gå.

-Det er få som vet hva som egentlig har skjedd, men dette påvirker arbeidshverdagen til 600.000 ansatte. Jeg tror saken vil få flere personellfølger, sier Otto.

Tysklands visestatsminister Sigmar Gabriel uttrykte sympati med den avgåtte sjefen onsdag kveld. Gabriel sa til den tyske avisen Bilt at det sto respekt av avgjørelsen til Winterkorn om å trekke seg fra ledervervet.

Ny sjef fredag

Fredag vil representantskapet i selskapet utnevne en ny konsernsjef etter Winterkorn. Mattias Müller, toppsjefen i Porsche, Volkswagens største eier, nevnes som den nye arvtakeren.

Wolfsburg by ble bygd opp i 1938 for å huse de fabrikkansatte på Volkswagen. Bilprodusenten omtales som Tysklands stolthet og kronjuvel. Nå har både stoltheten og selskapet fått en stor ripe i lakken.

-Jeg er redd for selskapets rykte, men jeg tror ikke det vil påvirke min arbeidsplass på den måten at jeg frykter for jobben min. Produksjonen vil fortsette som før, sier Otto.

I månedene fremover er det ventet massesøksmål mot Volkswagen, blant annet fra sinte bilkunder. Selskapet kan få bøter på inntil 18 milliarder dollar, tilsvarende rundt 148 milliarder kroner i USA, skrev DN onsdag.

Saken er nå under granskning både i USA og av påtalemyndigheten i Tyskland. Frankrike ønsker at EU også skal iverksette full etterforskning av saken. Informasjonssjef for Volkswagen i Møller Gruppen uttalte til DN onsdag at de ikke har stanset salget i Norge.

-Vi har ikke stanset salg av noen bilmodeller i Norge, sa Anita Svanes.

Otto og kollegaen Astapjew håper den interne granskningen vil gi svar på hva som har skjedd.

-Vi vet fortsatt ikke hvor programvaren kommer fra, hvem som bestilte den også videre. Dette må selskapet komme til bunns i, sier Astapjew.

Les også:

Dyrt felt blir enda dyrere dnPlus

Hele verdens nabo dnPlus  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.