Som en luresuv kom Volvo V40 CC på markedet med tøffe detaljer og høyere bakkekl#229, uten å levere firehjulsdrift på andre modeller enn den dyreste av dem med en bensinmotor på 254 hestekrefter som sørget for en pris som gjør Mercedes' storsuv ML til en aktuell konkurrent.

I tillegg til den sporty nikkersen den i utgangspunktet var utstyrt med, er penskoene nå byttet ut med fjellsko.

Les testen: Forfengelighetens pris

Nå har Volvo utstyrt bilen med en mindre bensinmotor på 180 hestekrefter, noe som gjør prisen adskillig hyggeligere, i hvert fall inntil du krysser av i den rikholdige, men akk så overprisede listen over ekstrautstyr. Innstegsprisen for firehjulsdrift blir 150.000 kroner mindre, men fremdeles må man regne med rundt halvmillionen for bilen.

At vår testbil dermed havner på en pris på godt over 600.000 kroner, til tross for en utstyrsrabatt på 50.000 kroner, er ikke annet enn å dra på smilebåndet av.

Hva får man så for denne summen?

Den er fremdeles ikke noen terrengbil, men glatt og sleipt føre burde den takle fint.
Den er fremdeles ikke noen terrengbil, men glatt og sleipt føre burde den takle fint. (Foto: Embret Sæter)

Man får en elegant, men ganske så liten suvifisert kompakttbil med en kvikk, på grensen til sportslig bensinmotor. Det varer ikke lenge før Volvo skroter den artige femsylindrede motoren. Tidligere har de postulert at fire sylindere er det største som gjelder. Det er litt synd, men samtidig er det Volvos gavepakke til klimaforhandlingene, for det er ikke noen tvil om at forbruket er vel høyt på denne bilen. En firehjulsdreven BMW 3-serie med over 300 hestekrefter slipper ut mindre CO2 enn denne bilen.

Kjøreegenskapene er fine, bilen ligger godt på veien. Selv automatgiret er rimelig med på notene, og spesielt i sportmodus, virker bilen å være klar for det meste. Men når svingene kommer som tettest, er det eneste vi savner en noe tyngre styring med litt tydeligere tilbakemeldinger.

Under skallet har 2014-modellen fått på plass Volvos nye system for online-aktiviteter, som blant annet gjør det mulig å surfe på internett, i tillegg til karttjenester og musikkstrømming. Bra at Volvo her er på ballen.

Som vanlig leverer Volvo varene interiørt. Supergode seter med lekkert utseende kombinert med et elegant instrumentpanel. De abnorme mengdene knapper i midtkonsollen kan det ta litt tid å bli vant med.

V40 CC er en vellykket bil, men treffer ikke helt blink før firehjulsdrift kommer i kombinasjon med en mer effektiv og billigere motor. Kun 30 av de over 2600 registrerte V40-ene her i landet hittil i år, har firehjulsdrift. V40 CC funker fint i sin nisje, men undernisjen av de som er villige til å betale hårreisende mye penger for en så liten bil, forblir nok snever.

Volvo-interiøret er av de bedre på markedet.
Volvo-interiøret er av de bedre på markedet. (Foto: Embret Sæter)

Les flere biltester her

Bør du leie eller eie bilen? Prøv DNs kalkulator(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.