Marbella, Spania: – Dette er en ekstremt viktig bil for oss, sier Øystein Herland, Volvo-sjef i Norge under presentasjonen av bilen før norske journalister setter seg inn for å kjøre Volvo V90 for første gang.

V90 introduseres i Norge i slutten av september, og skal overta for den ekstremt populære V70.

Nye Volvo V90 presenteres for norske biljournalister denne uken.
Nye Volvo V90 presenteres for norske biljournalister denne uken. (Foto: Embret Sæter)
Herland tror på godt over 2000 ordre allerede i år på stasjonsvognen V90 og sedanen S90 til sammen. Neste år skal dette tallet øke til mellom 2500-3000 biler.

Før bilen er vist i Norge har Volvo ordre på 460 biler, noe som ifølge Herland tilsvarer mellom 400-500 millioner kroner.

DN setter seg inn i en V90 T6 med firehjulsdrift og 320 hestekrefter. Volvo kan som vanlig være stolt av setekomforten med markedets beste seter.

Topputstyrt i Inscription-versjon er det lite å klage på. Men med en startpris på 875.000 kroner blir denne versjonen definitivt ikke noen folkelig «norgesbil».

For mer moderate motoriseringer er startprisen på 475.000 kroner.

– Dette er ikke en dyr bil, egentlig, den burde vært mye dyrere. En vanlig familie kan få en godt utstyrt bil til 550.000 kroner uten å måtte ha noe å skjemme seg over, sier Herland.

Nye Volvo V90.
Nye Volvo V90. (Foto: Embret Sæter)
V70 har vært bestselgeren i Norge siden bilen kom på markedet. Også i 2015 var Volvos store stasjonsvogn den bilen som solgte mest fra merket med over 2.800 registreringer.

S90 ble presentert før jul, mens V90 ble presentert i Stockholm i februar i år.

V90 har vokst i alle retninger, med unntak av høyden. Bilen er nå 494 centimeter lang, og 189 centimeter bred. Akselavstanden er på 294 centimeter. Det er 13 centimeter mer enn Volvo V70.

Den ladbare hybriden blir spesielt spennende for det norske markedet. Med en effekt på rundt 407 hestekrefter blir dette en rask bil med en akselerasjonstid fra null til 100 km/t på drøye fem sekunder. Det 9,2 kwt store batteriet sørger for at du kan kjøre elektrisk i opptil fem mil.

Oppgitt forbrukstall er 0,21 og CO2-utslippet er oppgitt til 47 gram per kilometer.Denne bilen vil man også kunne kjøre i Oslo, året rundt, i motsetning til den ladbare Volvo V60 som har dieselmotor, og som omfattes av myndighetenes dieselforbud.

Les også: Volvos kommende modeller

DN kommer tilbake med full test av V90.

Bli med DNs biljournalist inn i Volvos nye stasjonsvogn:

Video fra avdukingen i Stockholm i februar i år.

Familiens drømmebil
Volvos nye stasjonsvogn V90 blir garantert en stor suksess.
01:23
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.