Hjemvendt sjefsdesigner for Volvo, Peter Horbury, er mannen som fra 1991 til 2002 skapte den moderne Volvoen.

Etter å ha holdt til i Ford-systemet i USA med blant annet ansvar for Lincolns nye design, er han nå tilbake i sjefsstolen og skal videreføre Volvos skandinaviske design i fremtidige modeller.

Under sitt Oslo-besøk i forrige uke fortalte Horbury viktige faktorer når det gjelder bildesign er arv og nasjonal identitet.

- Man skal ikke bygge det samme som tidligere, men det skal minne om det gamle, sier Horbury.

 

I tillegg hevder Horbury at design som har "animalske kvaliteter", altså at bilen minner om et dyr i bevegelse, er en viktig grunnpilar å forholde seg til.

Nasjonal identitet
Horbury er opptatt av å ivareta det svenske med Volvo. Han mener at et svensk selskap ikke kunne lansert et produkt som ikke var trygt.

- Svenskene er bedrevitere, og vil fortelle folk hva som er bra for dem, sier Horbury, og mener dette kan være en hemsko for Volvo. Volvo er kjent for sikkerhet, man betaler altså for særtrekk som 99,9 prosent av kundene ikke bruker.

I en Mercedes merker man hva man har betalt ekstra for hver gang man lukker døra. Horbury mener at den aktive sikkerheten som for eksempel "city safety"-systemet i nye Volvoer, endrer litt på dette.

- Når bilen bremser for deg når du ligger for nær bilen foran, opplever man endelig hvorfor man har betalt ekstra for en Volvo, sier Horbury.

 

Beundrer Renault
- Skandinavisk design har en historie av renhet med en enkel og klar stil, sier Horbury, før han nevner Renault og Audi som eksempler på merker som ivaretar sin nasjonale identitet.

- Fransk er rare former, Renault er typisk fransk. Audi er typisk tysk, den ser ut som den er hugget ut av ett stykke, sier Horbury og roser også Jaguar med bildesign som imponerer.

- Den nye XJ er imponerende, sier Horbury, og nevner coupéutgaven av E-type som en av sine favorittbiler gjennom tidene, i tillegg til sin private Ford GT40.

Viktigste bildesignmøte
Litt fleipete sier Horbury at det møtet som har hatt mest å si for bildesign foregikk på McDonalds kontorer da det ble bestemt at de skulle gå for en større koppstørrelse. Dermed raser det på med endringer, midtkonsollen må bli bredere, taket må heves for å få tilstrekkelig frigang fra hodet og så videre.

Etter at forrige designendring har fjernet noe av Volvos "varemerke" som boksaktig design, mener Horbury nå at man kan gå et steg videre, hva dette innebærer vil han derimot ikke si så mye om.

- Pene proporsjoner med tidløs kvalitet er Volvos mål, sier Horbury.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.