– I utgangspunktet fortsetter Widerøe som før, også ved en konkurs. Vi bytter da eiere fra SAS til konkursboet. Utfordringene er at veldig mye av operasjonene våre er knyttet til SAS' planleggings- og styringssystemer, blant annet crew-planlegging, epost og datasystemer, sier kommunikasjonssjef Richard Kongsteien i Widerøe til Nordlys.

I tillegg kan selskapet få problemer med å gå i banken. Kongsteien sier selskapet jobber med å avklare dette.

Et annet problem er at Widerøe blant annet i Tromsø kjøper bakketjenester av SAS Ground Handling. Også her jobbes det med å finne en løsning dersom morselskapet går konkurs.

Ett av tiltakene de skandinaviske regjeringene har krevd for å garantere for en kassakreditt til SAS er at Widerøe og bakkeselskapet selges. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.