Nettfenomenet Zalando er i ferd med å utvide plattformen sin og innlemmer 150 større partnere i nettbutikken. Dette er kjeder og merkevarer som nå får en ny salgskanal gjennom den europeiske motegiganten på nett.

I nettbutikken sidestilles Zalandos egne varer med produkter fra nettverkspartnerne.

- Vi skal skape en ledende plattform på fashion, sa Kenneth Melchior som er direktør for det nordiske markedet i Zalando under Handelskonferansen til Virke.

Målet er å bli motebransjens Spotify.

- Vi husker hva som skjedde med musikkindustrien. Det samme skal skje med fashion.

Flere nye markedsplasser

Tidligere har både Elkjøp og den rendyrkede nettbutikken Komplett signalisert at de i løpet av noen måneder vil etablere tilsvarende plattformer med utvalgte samarbeidspartnere.

Facebook har åpnet en ny markedsplass for salg av brukte ting.

Les mer i DN+: Facebook ga Schibsted shoppesjokk

Komplett-sjef Ole Vinje tror norske aktører som kjenner markedet vil få en fordel.

– Jeg tror vi vil få noen internasjonale dragere. Samtidig er nærheten til markedet og leveringstider viktig. Det er lokale merkevarer som konsumentene vil ha, sier Ole Vinje.

Han tviler på at en markedsplass som Alibaba vil slå gjennom i Norge.

– Europeiske konsumenter higer ikke etter kinesisk kvalitet.

Ivar S Løge slår tilbake: Tar postordre på nett  

Komplett har de siste årene utvidet med en rekke nye kategorier i egen nettbutikk, men har holdt seg unna klær og sko. Nå som den nye markedsplassen åpner for eksterne samarbeidspartnere, ser han ikke bort fra at mote vil komme inn.

– Det ville vært spennende å legge inn noe av det på vår plattform, men jeg vil ikke forskuttere noe der, sier Vinje.

Nye lagerløsninger

Forretningsmodellene baserer seg på tredjepartslager der sortimentet kan bli enormt uten at kostnadene med eget varelager går i taket.

- Det høres enkelt ut, men tenk deg hvor komplisert det er å koble disse lagrene sammen, påpeker Melchior.

- Tomt - det skal ikke skje. Da må vi bare skaffe det. Det skal alltid være Zalando-opplevelsen og våre betingelser som gjelder uansett hvilket lager det kommer fra.

Den utvidede plattformen er lansert i flere av de 15 markedene, og snart står Norge for tur. I dag kan Zalandos 19 millioner aktive kunder velge blant 150.000 produkter i nettbutikken.

I tillegg til partnerprogrammet, gjør Zalando også nå tester i det tyske markedet med å invitere småbutikker uten egen nettbutikk inn på sin plattform.

Les om de nye kjøpesentrene i DN+:
Handelsvekst i boks dn+
Nå skal Expert-eieren investere i en helt spesiell type butikklokaler dn+

Returproblemet

Ett av de uløste problemene for netthandel med klær og sko er at prøverommet blir hjemme. Dermed ligger det en fare i at størrelsene ikke passer. Zalando tilbyr fri retur og har en returprosent på 50 prosent. 3D-skanning av kroppen har vært nevnt som en løsning på bransjens returproblemer. 

- Det er ikke godt å si om det blir 3D-scanning eller en annen teknologi, men dette er noe vi jobber med. Returprosenten er noe som berører hele industrien, sier Melchior. Han har en fortid som konsulent og har jobbet med retail i danske Coop.

Nå testes to metoder for å veilede riktige størrelser og få ned returen. Det ene er et rådgivningsverktøy som anbefaler størrelser ved hjelp av en algoritme basert på tidligere kjøp og returer, og det andre er en størrelseschat som veileder til riktig størrelse. Zalando jobber blant annet med 360-gradersvisninger som skal gi kundene bedre oversikt over produktet.

Sport og barneklær

Zalando har de siste årene vært en av de mer offensive utenlandske nettbutikkene mot det norske markedet. Med fri frakt og fri retur, har kjeden med base i Berlin forsøkt å senke barrieren for netthandel. Det startet med salg av sko og har utvidet seg til å bli en moteportal i hele spekteret av priskategorier.

Les mer om digitaliseringen av norsk handel: – Jeg pusher angst inn i folka mine

Spesielt innen barnetøy og sport ser han stort potensial i Norden.

- Vi vil bygge en link mellom fashion og sport, sier den nordiske Zalando-sjefen.

Zalando ønsker ikke å oppgi veksttallene for det norske og nordiske markedet. Regionen Norge er en del av, som består av en rekke europeiske land, vokser med 34 prosent i året.

- Zalando har en riktig god utvikling i Norge og Norden. Både blant eksisterende og nye kunder er veksten bra.

Hennes & Mauritz er den største enkeltkjeden blant fysiske butikker i Norge med en omsetning på 4,4 milliarder kroner og en markedsandel på 13,7 prosent.

- Vi følger med på flere av de andre spillerne i moteindustrien, inkludert H&M. Vi er den største online-aktøren i Europa, og det er selvsagt noe vi også vil nå i hvert enkelt marked.

Personalisert innhold

Zalando personaliserer nettsiden for å treffe de ulike kundegruppene.

- Hvor raskt klarer dere å danne et bilde av kunden?

- Det går raskt. Vi jobber mot segmenter og etter at kundene har sett på tre-fire varer blir vi klokere på hvilke merkevarer man er interessert i.

Slipper til roboten (DN+): Robot skal gi ny priskrig dn+  

I Berlin begynner et nytt hovedkvarter å ta form, med en campus som minner om Google og Facebook.

1300 av de 10 000 ansatte er teknologer.

- Vi er inspirert av startups og mindre teknologiselskaper.

Alt om statsbudsjettet 2017

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om granskningsindustrien. Slik granskes de store norske selskapene. En av landets mest erfarne granskere Jan Fougner forteller hvordan han går frem og avslører hvor ubehagelig det blir når man pirker borti selskapenes dypeste hemmeligheter.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Nina Jensen: – Statsbudsjettet er en gavepakke til bilistene.
Nina Jensen er kritisk til statsbudsjettet som hun mener mangler et grønt skifte.
01:33
Publisert:

Sjekk den nye, spreke suven fra BMW
BMW fyller x-rekken med ny modell.
00:55
Publisert: