Oppstartsselskapet Zoopit, som driver en budbilplattform, (se faktaboks) henter 12 millioner kroner i en emisjon fra mediekonsernet Schibsted og dagligvarekjempen Norgesgruppen.

Schibsted har fra før investert fire millioner i selskapet - og går nå inn med nye åtte millioner kroner sammen med Norgesgruppen.

Zoopit-gründerne Shafi Adan og Arne Skøien Kvale sitter på oppunder halvparten av aksjene etter emisjonen, mens Schibsted er majoritetseier.

Ser milliardvekst for nettmat

Norgesgruppen kommer både inn som minoritetseier og kunde i Zoopit, som kobler ledige varebilsjåfører med butikker som trenger varelevering - ikke ulikt det taxitjenestene Uber og Lyft gjør innen persontransport.

DN skrev nylig at Zoopit har inngått en distribusjonsavtale med dagligvarekjeden Meny, som er underlagt Norgesgruppen, for hjemmelevering av dagligvarer. Meny og Norgesgruppen ønsker å ta opp kampen med aktører som Kolonial.no og marked.no.

- Noe må vi ha gjort riktig. Det er et kvalitetsstempel å få med Norgesgruppen både som kunde og investor, sier Adan til DN.

Som DN tidligere har skrevet handlet nordmenn mat og drikke på nett for vel 1,5 milliarder kroner i fjor, ifølge et anslag fra Virke Analyse. Konsulentselskapene EY og PA Consulting spår imidlertid kraftig vekst, og tror nordmenn vil kjøpe nettmat for mellom fire og ti milliarder før 2020.

Der de mer etablerte dagligvareselskapene på nett øker omsetning, men sliter med å gå i pluss - kommer Zoopit ifølge gründerne til å tjene penger fra første levering.

- Vi har tenkt lenge på å gå inn i dagligvarebransjen. Det er et marked i fremmarsj, og vi håper å ta del i veksten, sier Kvale.

Ser mot millionvekst

- Denne avtalen er en stor seier for Zoopit. Hele teamet har jobbet knallhardt med å få på plass dette de siste månedene, sier Adan.

Hverken Zoopit, Schibsted eller Norgesgruppen ønsker å gå ut med nøyaktige tall på eierandeler og verdsetting av selskapet. Partene opplyser til DN at disse detaljene er konfidensielle.

Zoopit-gründerne ønsker ikke å gå ut med omsetning eller inntjening ennå, men sier til DN at de blir «skuffet» om de ikke klarer å omsette for flere millioner i løpet av året.

- Spennende

- Det er spennende for oss å ta del i reisen til Zoopit, som tilbyr en teknologiplattform som kan bli en viktig del av fremtidslogistikken for vår netthandelsløsning, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen til DN.

Hun opplyser at det er snakk om en «langsiktig» avtale, og at Norgesgruppen allerede er i gang med å teste netthandel i tre av sine butikker.

- Med Norgesgruppen og Schibsted i ryggen skal vi bli en nasjonal aktør, sier Adan.

Første i sitt slag

Schibsted Distribusjon AS, som er en del av Schibsted-konsernet, har allerede vært med på laget i lang tid.

- Vi synes Zoopits plattform er god. Vi jobber med mange nye markeder, og Zoopit er den første i sitt slag i Norge, sier administrerende direktør Cathrine Laksfoss i Schibsted Distribusjon om investeringen i Zoopit.

- Det er en spennende satsing, og gründerne har fått på plass et sterkt team som har fått til mye på disse to årene, sier hun.

Følg markedet på DN Investor

Les også på DN.no:

Uber-sjåfører strømmer til ny sjåfør-app  

Linkedin-gründeren tjener 24 milliarder på salget til Microsoft

Angriper Statoils makt dn+  (DN+)

Lån pengene dere trenger før britene stemmer om EU dn+ (+)

Expert på snuoperasjoner dn+ (+)

DNs kommentator Bård Bjerkholt snakker om hva som kommer til å skje med britisk økonomi dersom de går ut av EU.

Hva er sannsynligheten for at Storbritannia går ut av EU?
DNs kommentator Bård Bjerkholt snakker om hva som kommer til å skje med britisk økonomi dersom de går ut av EU.
04:00 Min
Publisert:

Derfor velger han norsk budbil-app femfor Uber/Leonardo (35) kjører «budbilenes Uber»
Uber-sjåfører strømmer til den nye norske budbil-appen Zoopit. Dette er hverdagen til Zoopit-sjåfør Leonardo (35)/Slik er hverdagen til en Zoopit-sjåfør.
02:01 Min
Publisert:
 

 

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.