Det 80 km lange løper fra Strömstad til Halden er blitt en stor suksesshistorie. I år er datoen lørdag 7. august, alltid første lørdagen i august. Ideen ble skapt da en gruppe i byens store idrettslag, Halden Skiklubb, samlet seg for å se etter nye inntektskilder. Ideen om å danne er eget arrangementsselskap, Aktivum AS, ble skapt – og med et sykkelritt som første prosjekt. - Det ligger i vedtektene at hele overskuddet skal føres tilbake til Halden SK, derfor har vi også skattefritak, sier Fagereng til Treningsmagasinet.no.

I 1998 gikk det første ”prøverittet”. Beslutningen ble tatt to uker i forveien, og 130 syklister stod på startstreken i Strömstad. Da skjønte Thor Fagereng potensialet, ikke minst fordi han så hvordan NRK/TV og media tente på ideen. Det første offisielle rittet gikk året etter. Målgruppen var både mosjonister og toppryttere – og slik er det også i dag.

Les i Treningsmagasinet.no hvordan du bør unngå snarveien for å komme i toppform til sommerens terrengritt.

Mer enn et sykkelritt

Men Grenserittet er blitt noe mer enn bare et sykkelritt. Nå er det arrangement over flere dager, det lages en rekke sideaktiviteter, og næringslivet er stor partner. Sportsforretninger, overnattingssteder, restauranter og andre får kjempemessig omsetning, Ikke bare fra deltakerne, men også lokalbefolkningen som ser mulighetene. En undersøkelse i fjor viser at vi har 5000 overnattingsdøgn og 20000 dagsbesøk i dustriktet. 1/3 av deltakerne sier at de har alltid har med familien.

I 2007 ble det for første gang satt deltakertak. Da passerte Grenserittet 4000 deltakere. Men samtidig så de at det fortsatt var mulig å øke.

– Siden er trykket bare blitt større og større, ikke minst fra sponsorene som på overtid ”krever” flere plasser, sier Fagereng. Grenserittet er i dag kanskje Østfoldidrettens fremste sponsorobjekt ved siden av Fredrikstad FK.

hvordan mosjonist Ola Bustad opplevde Grenserittet 2009. (LINK: http://www.treningsmagasinet.no/wip4/grenserittet-innsiden/d.epl?id=437818)

Les her hvordan mosjonist Ola Bustad opplevde Grenserittet 2009.

Men hvor er svenskene? Det er under 200 påmeldte i år også.

Thor Fagereng må imidlertid bare konstatere at svenskene ikke har fått opp samme kultur for terrengsykling som oss. Ikke enda. – Det er ikke så mange ritt i Sverige, og i tillegg har løypene vært så tenisk krevende at menigmann ikke føler seg hjemme.

Små endringer om gangen

Men Fagereng er ydmyk.

- Det tar lang tid å bygge opp et slikt arrangement, men det går like raskt å rive ned. Derfor vokter vi om grunnproduktet og tar endringene steg for steg.

- Hva annet ligger i suksessformelen?

- Gode partnere. Spesielt på funksjonærsiden. Vi har med cirka 30 foreninger som har de samme faste oppgavene hvert eneste år. Disse har igjen 700 funksjonærer i sving, og deres innsats gir rundt en million kroner tilbake til sine foreninger.

Fagereng ser også hvordan Grenserittet indirekte har gitt en kompetanseheving for alle arrangement i Halden. I tillegg har de klart å samle 40 grunneiere inn i en positiv gruppe, men dette krever også pleie.

- Hvilke visjoner ligger videre?

- Vi ønsker nok å bli enda mer internasjonale og øke elitesatsing. Det gir publisitet. Vi jobber veldig aktivt med media. NRK/radio vil sende direkte fra hele Grenserittet i år og annen ny teknologi vil gi oppmerksomhet. Vi har en nøktern nettside, men den fungerer og det er eneste sted det er mulig å melde seg på. Skal man være effektivt arrangør i dag, må utnytte mulighetene som nettet gir, sier Fagereng.

- Kan mange kan gjøre noe liknende?

Ja, absolutt. Markedet er stort. Det gjelder bare å finne det genuine. Vår idè var å sykle fra Sverige til Norge, og vi har hele tiden bygget på det.

Les mer på http://www.grenserittet.no

Utviklingen i antall deltaere

1998: 130 deltakere i det første prøverittet.

1999: 650

2000: 950

2001: 1150

2002: 1350

2003: 1650

2005: 2450

2006: 3000

2007: 4000

2008: 6100

2009: 6300

2010: 7000(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.



Les flere treningssaker på DN Aktiv

Gå til Flytsonen