I dag er det ti år siden Idar Kreutzer ble ansatt som Storebrand-sjef.

- Vi har blitt bedt opp til dans ganske ofte, men det har blitt lite dansing. Noen har kalt det «tilløp uten hopp», sier Kreutzer til Dagens Næringsliv om år med oppkjøpsprat.

En etter en har oppkjøperne skygget unna. Det ble ikke Sampo i 2001, ikke DnB året etter. Ei heller Gjensidige-samtalene ifjor. I ti år har oppkjøpsplanene svirret rundt Storebrand-sjef Idar Kreutzer, uten at det er blitt realitet. Men Kreutzer tror fortsatt Storebrand vil få en plass i et større nordisk finanskonsern

Null kroner
Og for aksjonærene i Storebrand har det vært mer fortvilelse enn applaus de siste ti årene.

Dersom du for nøyaktig 10 år siden, 22. desember 2000 på juleavslutningen til Storebrands ansatte i Oslo da 38 år gamle Idar Kreutzer ble presentert som ny konsernsjef, kjøpte aksjer i Storebrand, ville du ifølge DN sittet igjen med null - 0 - kroner i samlet avkastning.

Parerer

Forsikringsselskapet Sampo har til sammenligning steget over 250 prosent i samme periode (kursutvikling pluss utbytte). Aksjonærene i DnB Nor og svenske Handelsbanken har også mer enn doblet pengene. DN legger den ubarmhjertige sannheten frem som grafikk foran Kreutzer.

- Vel, hvis du viser den, så kan jeg vise denne, parerer Kreutzer kjapt og drar frem en graf som setter Storebrands miserable kursutvikling i et bedre lys: I samme periode har nemlig den europeiske forsikringsindeksen falt 50 prosent. Morgan Stanleys verdensindeks har også falt.

- I motsetning til en bank som tjener penger på en rentemargin, så har livselskaper historisk tjent penger på at avkastningen på investerte midler overstiger den garanterte renten. I denne perioden har det gjennomgående vært et rentefall. Vi har i tillegg opplevd to dype finanskriser. Under den første, dotcomkrisen, falt Morgan Stanley World Index vel 54 prosent før det stoppet. To alvorlige kriser og fallende rentenivå har skjedd i en periode med omfattende regulatoriske endringer, sier Kreuttzer til DN.

- Vridning av forretningen
Storebrand-sjefen er imidlertid sikker på at konsernet ser veldig annerledes ut om fem år.

- Det som helt sikkert kommer til å skje, er en vridning av forretningen fra sterk fokusering på produkter med overskuddsdeling og høy volatilitet, til fondsprodukter med stabil og høyere kvalitet på inntjeningen. Vi har mye å gjøre på egen plattform, men ja, jeg tror det har skjedd strukturendringer i markedet om tre-fem år. Og jeg vil, for å si det diplomatisk, ikke være overrasket om Storebrand har vært en aktiv del av det, sier Kreutzer til DN.

Les hele intervjuet med Idar Kreutzer i Dagens Næringsliv onsdag.

Les også: Storebrand i sentrum

Storebrand leverer varene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.