VG republiserer laksereportasjen til fluefiskerne Lars Nilssen og Lars Lenth, som gjennom fem episoder i sitt fiskeprogram på VGTV har satt et kritisk søkelys på oppdrettsindustrien.

DN skrev i forrige uke om hvordan Marine Harvest fikk én episode midlertidig fjernet, etter å ha klaget på det de mente var et brudd på opphavsretten, fordi de to brukte utdrag fra Marine Harvests reklamefilm.

– Etter en samlet vurdering endte vi med å be serieskaperne kutte ned noe av reklamen, sier nyhetssjef Ole N. Olsen i VGTV.

Brukte reklamefilm

I episoden brukte de to fluefiskerne og dokumentarskaperne 59 sekunder fra Marine Harvests nye reklamefilm, som skal vinne selskapet innpass på det japanske markedet. I filmen forteller selskapet om hvordan det selger oppdrettslaks nedstammet fra vill­laksen i Vosso, med naturskjønne bilder av elv, villaks, norske skoger og fjell.

– Hverken VG eller produksjonsselskapet har spurt om å få bruke filmen. Vi gjorde VG oppmerksomme på dette, og de valgte å avpublisere episoden, sa kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland i Marine Harvest til DN i forrige uke.

Se hele reklamen her:

&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://vimeo.com/106263933"&gt;Mowi salmon by Marine Harvest&lt;/a&gt; from &lt;a href="http://vimeo.com/marineharvest"&gt;Marine Harvest&lt;/a&gt; on &lt;a href="https://vimeo.com"&gt;Vimeo&lt;/a&gt;.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Fjernet 49 sekunder&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;I den nye versjonen, som ble lagt ut på VGs nettsider i går kveld, er bruken av reklamefilmen kuttet fra 59 til 10 sekunder. Tomrommet er fylt av et tv-pausebilde og en voiceover:&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Her skulle det egentlig vært lyd og bilder fra filmen Movie Salmon by Marine Harvest, hvor animerte jukselakser hopper og spretter oppover ville stryk og mektige fosser i dramatiske omgivelser. Men, for å være helt sikre på at kringkasteren vår unngår mer enn sabelrasling fra verdens største oppdrettselskap, må vi dessverre nøye oss med å vise bare ti sekunder, sier Lars Nilssens voiceover i den nye versjonen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Publiserer uklippet versjon selv&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Samtidig har Lars Lenth og Lars Nilssen via sin hjemmeside annonsert at de vil publisere den opprinnelige versjonen på et annet nettsted innen kort tid.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi sier at vi gjør dette så kringkasteren vår ikke skal få problemer med verdens største oppdretter, men vi har hele tiden ment at vi var innenfor sitatretten. Og VG hadde dette til påsyn før det ble lagt ut første gang, sier Lars Nilssen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Utenfor sitatretten&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG mener derimot at den opprinnelige versjonen helt klart gikk utover bruken sitateretten tillater.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Da jeg så den, var jeg ikke i tvil om at det var brukt for mye. Jeg sendte den derfor til våre juridiske rådgivere, og som jeg kunne forutse var de enige i min konklusjon, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Pedersen bekrefter at VG hadde episoden til gjennomsyn først, men at det også her ble bedt om kutt fra VGs side.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi ba om at de skulle klippe ned bruken av reklamefilmen allerede før episoden ble publisert første gang, men det ble fjernet svært lite. Da vi ble gjort oppmerksomme på det, tok vi den av midlertidig, sier Pedersen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;At VG falt ned på 10 sekunder som et akseptabelt nivå, handler om flere faktorer, forklarer Pedersen, som ikke har hørt noe mer fra Marine Harvest om saken:&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er til enhver tid snakk om vurderinger: Hvor lang er reklamefilmen? Hvor stor del av den brukes? Hvor langt var hele innslaget og hvor stor del av innslaget utgjør reklamefilmen? Jeg mener at det som vises nå gjør at vi har holdt oss godt innenfor, sier Pedersen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;– Kom ikke til orde&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Marine Harvests kommunikasjonssjef sier selskapet ser seg fornøyd med at VG nå klipper ned bruken av reklamen, men mener det ville vært naturlig å be Marine Harvest om en kommentar i en sak hvor selskapet omtales.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi setter pris på at de har endret bruken av vår reklamefilm, siden de ikke har spurt om tillatelse til å bruke den. Samtidig konstaterer vi at filmskaperne fortsatt ikke har spurt oss om hva vi mener om saken og temaet de har laget film om, selv om de omtaler oss. Det er jo vanlig presseskikk i Norge, sier kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland i Marine Harvest&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;– Andre motiver&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Leder Truls Gulowsen Greenpeace, mener Marine Harvests hadde andre motiver enn kun å forsvare opphavsretten med å klage på reportasjen. Han mener reklamefilmen er villedende.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Hvis noen nekter andre å vise frem reklamefilmen sin, må det være fordi de skammer seg over innholdet i den grad at de ikke vil at filmen skal vises i Norge, &lt;a href="http://www.dn.no/etterBors/2014/11/18/2159/Medier/fikk-kritisk-laksereportasje-fjernet"&gt;sa han til DN i forrige uke&lt;/a&gt;.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hjetland i Marine harvest holdt derimot fast på at de kun protesterte på opphavsrettslig grunnlag.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Utgangspunktet var at vi så at de hadde brukt et klipp uten å ha bedt om lov til det, sa han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;– Hadde dere gitt dem lov om de hadde spurt?&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det kan jeg ikke svare på. Det blir spekulasjoner.&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="byline"/&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="w8issuepage"/&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="runninghead"/&gt;&lt;field name="leadprefix"/&gt;&lt;field name="opinioncategory"/&gt;&lt;field name="extlink"/&gt;&lt;field name="showrelatedtaggedomselement"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="showrelatedtaggedproffelement"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="articletop"/&gt;&lt;field name="bodytop"/&gt;&lt;field name="bodybottom"/&gt;&lt;field name="playid"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Laks" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Marine_Harvest" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:VG" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.