– Det har vært rykter om at noen ønsker å kjøpe Aftonbladet, sier konsernsjef Rolf Erik Ryssdal i Schibsted.

Han presenterte idag Schibsted-konsernets resultater for andre kvartal.

Les mer om hvordan det gikk med Norges største mediekonsern i andre kvartal her.

Med uttalelsen siktet han til saken som begynte i Dagens Næringsliv i slutten av juni.

Da skrev DN at mediekonsernet Bonnier hadde kontaktet en investeringsbank for hjelp til å finregne på et eventuelt bud på Schibsted-avisen Aftonbladet.

«Take two to tango»

– Jeg forstår at noen vil kjøpe et flott selskap, men det er ikke til salgs. «It takes two to tango», så jeg tror vi kan stoppe det nå, sier Ryssdal.

Ryssdal forklarer hvorfor Aftonbladet er en umistelig «hjørnestein» for konsernet:

– VG og Aftonbladet har sterke posisjoner i deres respektive markeder som vi fortsetter å utvikle. De er hjørnestener i å bygge digitale økosystemer, og vi vil se mer samarbeid mellom Blocket og Aftonbladet og Finn, VG og abonnementsavisene fremover,  sier Ryssdal

Bonnier i banken

Schibsteds Aftonbladet er Svergies største avishus og har hovedkontor i Stockholm. Avisen har i årevis kjempet knallhardt med Bonniers aftenavis Expressen om leserne.
Schibsteds Aftonbladet er Svergies største avishus og har hovedkontor i Stockholm. Avisen har i årevis kjempet knallhardt med Bonniers aftenavis Expressen om leserne. (Foto: Wikimedia.com)
Bonnier har ikke på noe tidspunkt gått ut og offentlig bekrefet eller avkreftet at de regner på et bud på Aftonbladet.

Samtidig har Bonnier-topper flørtet offentlig med tanken.

– Aftonbladet vil selvsagt være velkommen i Bonnier, sa Gunilla Herlitz, administrerende direktør i Expressen og sjef for Bonnier News' svenske aviser, under en debatt i månedsskiftet juni-juli.

8. juli kunne også den svenske avisen Dagens Industri melde at Bonnier hadde gått til investeringsbanken Nordea for å få hjelp til å finregne på et eventuelt bud.

LES OGSÅ: Bonnier i banken

Mens VG leverte dårligere tall i andre kvartal, og fallende annonseinntekter selv på nett, leverte deres svenske søsteravis Aftonbladet noe bedre.

Driftsinntektene falt med fem prosent, men onlineinntektene øker. Aftonbladet får nå også 40 prosent av sine inntekter fra nettet. Tilsvarende tall for VG er 33 prosent.

– Om Bonnier regner på et [Aftonbladet»-bud, må de endre kalkylene nå, skriver den svenske avisen Breakit.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.