Selskapets hvor Jan Fredrik Karlsen er kreativ leder mer enn doblet omsetningen sin i 2014.

Den eksplosive veksten fra 107 til 223 millioner kroner skyldes hovedsakelig en superfest for Rema 1000-ansatte, der 10.000 ble invitert, og 8.500 var påmeldt.

Playroom Events viktigste kunder er næringslivet som ønsker å avholde kongresser, seminarer og lanseringer.

Solgte sammen med Stordalen

 Jan Fredrik Karlsen og Petter Stordalen solgte Playroom Event AS i 2012 til produksjonsselskapet Nice, som igjen eies av svenske MTG. Ifølge årsberetningen er selskapet svært fornøyde.

– Vi har et strålende samarbeid med kundene våre, og løser oppgavene vi blir tildelt til 20 i stil. Vi har et team med kollegaer som presterer på høyeste nivå, vi har det gøy på jobben - og vi tjener gode penger. Vi er dermed optimistiske til selskapets fremtid enn noen gang! 2014 var et år preget av noen svært store og omfattende oppdrag, som ga de ansatte alle utfordringer og muligheter de kunne ønske seg. Det var rett og slett et godt år for Playroom, skriver daglig leder Jens Kristian Nesse i beretningen.

Karlsen utdyper overfor DN:

– Playroom har siden 2007 hatt en økning i omsetning hvert år. Vi har stort sett holdt bemanningen mer eller mindre kontrollert. Uten å bli for grådige med å ha for mange mennesker, har vi satset på å ha de riktige menneskene. I tillegg har næringslivet vært veldig snille med oss, og bruker oss i mange ulike sammenhenger. Fjoråret ble et helt spesielt år og ikke et år som umiddelbart kommer til å bli gjentatt. Blant annet Rema 1000-festen gjorde at det ble et særegent år i positiv favør, i tillegg til at våre kunder bruker oss som normalt.

Tidenes norske firmafest

Ifjor sommer arrangerte Playroom en kjempefest for 10.000 Rema-ansatte. Etter det DN erfarer kostet festen opp mot 100 millioner kroner.

Artister som Nico & Vinz, Morten Abel, Lars Lillo Stenberg, Maria Mena, Gabrielle, Karpe Diem, D.D.E, Kurt Nilsen, Sirkus Eliassen, Adelén, Brazz Brothers, Silya og Dag Ingebrigtsen opptrådte både under dagfestivalen i Holmenkollen og på Telenor Arena på kvelden.

Les også: Toppartister i kø på Rema-fest

– Vi er svært ydmyke og takknemlige for at Rema valgte oss. Alle ansatte ble satt på prøve og presterte over evne. Tilbakemeldingene har også vært svært positive, sier Karlsen.

Les også: Superduo fikk 400.000 av Rema

Under kveldsarrangementet som ble ledet av «Senkveld-duoen Thomas Numme og Harald Rønneberg», tro også Rema-eierne selv til med sang, og fremførte i fellesskap Coldplays «Viva La Vida» foran de rundt 8500 Rema-kjøpmmenne, ansatte og forretningsforbindelser under det lukkede arrangementet.

De rekordstore arrangementene med dagfestival, middag og konsert, gjør at 2014 var et ekstraordinært år for Playroom Event.

Arrangementet fikk navnet «1000 colours of Rema» og skal vise mangfoldet i Rema 1000. De ansatte, kjøpmennene og andre ble oppfordret om å kle seg i sine yndlingsfarger.
Arrangementet fikk navnet «1000 colours of Rema» og skal vise mangfoldet i Rema 1000. De ansatte, kjøpmennene og andre ble oppfordret om å kle seg i sine yndlingsfarger. (Foto: Javad Parsa)
– Målsetningen vår er å ligge på rundt 100 millioner i omsetning. Det er der vi har bestemt at vi skal ligge, og det er der vi pleier å ligge, derfor ble det et ekstraordinært år. Vi er svært takknemlige for mange fantastiske opplevelser og at vi har klart å gjennomføre det største arrangementet noensinne for norsk næringsliv. Aldri har et selskap arrangert en kulturfestival på dagtid etterfulgt av tre retters på kvelden for 10.000 ansatte, sier han.

Hviler ikke på laurbærene

Men til tross for omsetningsøkning leverer Karlsens tidligere selskap et lavere driftsresultat enn foregående år, med henholdsvis 8,1 millioner mot 10,5. Overskuddet før skatt falt også synkront, fra 10,6 til 8,1 millioner.

– Vi har i utgangspunktet et noe høyere resultat, men dette er et år hvor alle har fått tilbake litt ekstra for alt det de har puttet inn i jobben. Det er lønninger og kompensasjon for godt, og mye jobbet, sier han.

Les også: Rema-festen er i gang

Karlsen forteller at de høye målsettingene er utenfor hva som er normalt innen deres bransje. 

– Når du er så fokusert og gjør noe som er så krevende i vår bransje, er det lov å være stolt. Men vi hviler ikke på laurbærene av den grunn. 2015 kommer til å bli et godt og normalisert år. Vi går tilbake til det som er vår uttalte målsetning – jobbe hardt for kundene, få inn gode jobber, og ligge på 100 millioner pluss. Klarer vi det, så er det veldig bra og det ser ut som skuta går i den retningen, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.