– Hvis vi bare fortsetter å mene og snakke om dette, blir problemet bare større, sier visepolitimester Roger Andresen (64) ved Oslo politidistrikt.

Minst 24 Uber-sjåfører er avskiltet, men ingen er så langt felt i retten.

Drosjenæringen har bedt staten stoppe Uber, mens NHO-leder Kristin Skogen Lund og Konkurransetilsynet har luftet tanken om deregulering av det eksisterende næringen, som kan åpne for at også Uber-sjåfører får løyver.

Alle er enige om at «noe» må gjøres, men få kan si noe konkret om hva eller når.

Les også: Finansministeren vurderer hurtigutvalg om Uber og Airbnb

Les også: Slik svarer Uber-sjefen om avskilting

De må gjøre noe

Nå begynner tiden å løpe fra politikerne, ifølge Andresen.

– Politikerne må slutte å mene og snakke om dette. De må gjøre noe. Dette skaper usikkerhet både hos publikum, drosjenæringen og for politiet som skal håndheve reglene, sier politivisemesteren.

Og fortsetter:

– Ved å sitte så stille, skaper de så mye uklarhet som er helt unødvendig. 

Vil ha lovendring

Andresen etterlyser et klart svar på spørsmålet om Uber skal få lov til å få fortsette sin virksomhet.

– Enten må de si ja, eller nei. Det er handling, ikke ord som trengs nå.

Om nødvendig, ved hjelp av en lovendring.

– Dette mener jeg man kan og bør gjøre raskt. Det er avgjørende for at man skal slippe konfrontasjoner og usikkerhet.

– Når app-bestilling fremstilles som innovasjon, må selv jeg, som en relativt gammel fyr, le litt av det, sier visepolitimester Roger Andresen ved Oslo politidistrikt.
– Når app-bestilling fremstilles som innovasjon, må selv jeg, som en relativt gammel fyr, le litt av det, sier visepolitimester Roger Andresen ved Oslo politidistrikt. (Foto: Mikaela Berg)
 

Les også: Beskriver sjåførflukt etter masseavskilting

Les også: Uber-sjåfører strømmer til ny app

– Mener du en lovendring bør åpne for Uber-sjåfører?

– Jeg legger meg ikke opp i hva slags lovendring, men det må lages en endring som inkluderer alle som transporterer mennesker mot betaling. For oss er det viktigste at konkurransen blir lik for alle som driver persontransport.

– Og om politikerne sier ja til Uber?

– Da må de inn i regelverket som alle andre, med kjøreseddel, løyve og så videre.

Andresen understreker flere ganger at det egentlig ikke er Uber spesifikt han er ute etter eller snakker om, men ønsket om et felles regelverk for alle.

– Jeg anklager ikke Uber for noe som helst. Jeg anklager politikerne når jeg tenker meg om.

Uber bakgrunnen for pirattaxi-aksjoner

Samtidig bekrefter Andresen at politiet siden oktober har slått hardere ned på pirattaxi i Oslo, og at Ubers fremvekst er en del av grunnen.

– Etter oktober har vi hatt en mer målrettet innsats. Vi har valgt å kalle det en aksjon målrettet mot pirattaxi.

– Har det ingenting med fremveksten av Uber å gjøre i det hele tatt?

– Jeg kan være ærlig på det. Når vi ser en samfunnsdebatt og noe vi mener er straffbart i fremvekst, er det klart det henger sammen.

Les mer: Uber-sjåførenes advokat mener politiet har intensivert jakten på Uber-sjåfører

– De hadde fulgt etter meg en stund og var veldig på at jeg skulle innrømme at jeg kjørte for Uber, sier Kim Haagensen om hva som skjedde da han ble avskiltet av politiet i desember. Foto: Per Thrana
– De hadde fulgt etter meg en stund og var veldig på at jeg skulle innrømme at jeg kjørte for Uber, sier Kim Haagensen om hva som skjedde da han ble avskiltet av politiet i desember. Foto: Per Thrana (Foto: Dangens Næringsliv)
 

Uber-sjefen deler politiets frustrasjon

– Jeg forstår politiets frustrasjon veldig godt; vi deler den også. Jeg skjønner godt at det oppleves frustrerende når det er uklarhet, sier norgessjef Carl Endresen i Uber.

Og fortsetter:

– Det er prekært å få istand et regelverk. Vi har hele tiden sagt at vi ønsker å bli regulert. Det handler ikke bare om bedre rammevilkår og forutsigbarhet for dem som kjører i dag, men også om å skape grobunn for økt konkurranse i et marked som vil utvikle seg.

For Endresen er sikker på at Uber ikke vil være den eneste app-baserte persontransporttjenesten i Norge fremover.

– Det vil komme flere som oss.

Må smøre seg med tålmodighet

Men svaret fra Samferdselsdepartementet er et om å smøre seg med tålmodighet.

– Å ha forventninger om at dette er enkelt, eller like rundt hjørnet, blir feil, sier statssekretær
Amund Drønen Ringdal (37) i Samferdselsdepartememtet.

Statssekretær Amund Drønen Ringdal (H)
Statssekretær Amund Drønen Ringdal (H) (Foto: Paul Paiewonsky/FKD)
Han snakker om å ha «minst to tanker i hodet på en gang».

– I det korte løpet må vi håndtere de utfordringene her og nå. Rettsprosessen må gå sin gang i domstolene, den kan gi en viss avklaring, sier Ringdal.

Og fortsetter:

– Skal vi lage et nytt regelverk, må vi se på de langsiktige utfordringene. Det må omfatte tjenester som ennå ikke er tenkt på eller oppfunnet – så det er nok ikke rett rundt hjørnet.

Les også: Selvkjørende biler kan gjøre et eventuelt nytt Uber-regelverk overflødig før politikerne blir enige om et, tror samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Mener vi må slutte å kalle delingsøkonomi for delingsøkonomi

Om han ikke får ønsket om en snarlig avklaring oppfylt, har visepolitimester Roger Andresen minst en annen oppfordring til politikerne: Slutt å kall delingsøkonomien for delingsøkonomi.

–  Vi ser at både blant de som driver med det, næringslivsfolk, og høytstående politikere, kaller man det delingsøkonomi. Det mener vi er å seile med falskt flagg. Dette er renspikket kommersiell virksomhet – det handler om å tjene penger, sier Andresen.

Og fortsetter:

– Når app-bestilling fremstilles som innovasjon, må selv jeg, som en relativt gammel fyr, le litt av det.   

Og han får støtte av MIT-professor Andrew McAfee, som var hovedtrekkplaster under NHOs årskonferanse torsdag 7. januar.

– Hver gang noe nytt dukker opp, blir det en navnekrig. Jeg liker ikke ordet deling. Jeg ber ikke om halvparten av pengene når jeg deler ponmes fritesen min med deg, sier McAfee.

Han bruker konsekvent begrepet «on demand-economy», en økonomi hvor omtrent alt blir tilgjengelig ved et tastetrykk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også på DN.no:
  250.000 vil ha fruktrabatt dnPlus
  Tapte årslønnen på én uke dnPlus