Stig Mathiassen (50) og Audun Vetrhus (30) velger begge andre fremkomstmidler enn bil for å komme seg fra Høvik i Bærum og til jobben i Oslo sentrum.

- Betale 240 kroner? Da kjører jeg heller vanlig bil
For elbilist Camilla Sorknes er det helt uaktuelt å betale kompensasjon til andre kollektivreisende.
02:16
Publisert:

Mandag morgen har de tatt plass på en av Ruters busser, og begge merker at tilstrømmingen av elbiler har ført til økte forsinkelser på strekningen.

- Det går litt treigere nå. Jeg synes absolutt at bussen må ha forkjørsrett i kollektivfeltet, enten gjennom tiltak mot elbiler eller mot alle - slik at det totalt sett blir færre biler på veien, sier Vetrhus.

- Har du noen gang kommet for sent på jobb på grunn av kø i kollektivfeltet?

- Nei, jeg drar tidlig slik at jeg har god tid. Men det går sikkert fem - ti minutter senere enn det kunne gått. Så det beste hadde vært hvis bussen fikk suse inn, mener Vetrhus.

VIL HA AVGIFT: Sjeføkonom Steinar Juel mener elbil-eiere bør betale erstatning til busspassasjerer som kommer for sent på jobb.
VIL HA AVGIFT: Sjeføkonom Steinar Juel mener elbil-eiere bør betale erstatning til busspassasjerer som kommer for sent på jobb. (Foto: Klaudia Lech)

Vil ha avgift

Det mener sjeføkonom Steinar Juel i Nordea Markets også. I en kommentar i DN mandag skriver han at elbil-eiere bør betale 240 kroner i avgift for forsinkelsene de pålegger bussreisende i kollektivfeltene.

Les også: Elbilister bør betale busspassasjerer dnPlus (krever innlogging)

For å komme frem til denne summen, har han tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig timelønn i Norge, samt Ruters beregninger som viser at 120 busser passerer på strekningen Blommenholm-Høvik hver dag.

Køen av elbiler bidrar nå til at bussene på strekningen Slependen-Lysaker forsinkes med ti minutter, ifølge Ruter.

Videre har sjeføkonomen antatt at bussene i gjennomsnitt har 45 sitteplasser og er fulle i rushtiden, noe som blir vel 5000 passasjerer.

- En forsinkelse på ti minutter betyr dermed en kostnad for hver busspassasjer på 67 kroner, som er mer enn hva en enkelt­billett fra Asker til Oslo koster, skriver sjeføkonomen i kommentaren.

Den daglige kostnaden for alle de 5000 busspassasjerene blir 335.000 kroner, eller 240 kroner per elbil, presiserer Juel.

Holder seg unna

Mathiassen er selv elbil-eier, men sykler eller tar buss til jobb. Av prinsipp holder han seg unna kollektivfeltene når han kjører.

Selv om Mathiassen synes 240 kroner høres mye ut, er han ikke imot forslaget til Juel.

- Jeg synes det er helt ålreit. Elbiler har fått altfor mange fordeler i forhold til resten av gjengen. Jeg kjører elbil selv, men holder meg unna kollektivfeltet. Av prinsipp kjører jeg ikke der. Den skal være til bussen og de som skal fortere frem, sier Mathiassen til DN.

AVGIFTS-NEI: Elbil-eier Camilla Sorknes (41) lar heller elbilen stå dersom hun blir pålagt ekstra avgift. Her venter hun på ledig gratis parkeringsplass på Tjuvholmen. Foto: Klaudia Lech
AVGIFTS-NEI: Elbil-eier Camilla Sorknes (41) lar heller elbilen stå dersom hun blir pålagt ekstra avgift. Her venter hun på ledig gratis parkeringsplass på Tjuvholmen. Foto: Klaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)

Vil ikke betale

Elbil-eier Camilla Sorknes (41) kjører fra Skullerud til Tjuvholmen hver dag. Mandag morgen står hun og venter på en ledig plass ved elbil-parkeringen.

Sorknes er ikke interessert i å betale ekstra i kompensasjon for å kunne benytte kollektivfeltene i hovedstaden. Hun er én av flere el-bileiere DN har snakket med, som sier nei til Juels forslag.

- For meg er det helt uaktuelt. Jeg kjøpte elbil for å kjøre i kollektiven. Så hvis ikke det blir mulig, ønsker jeg heller ikke å kjøre elbil, sier Sorknes til DN.

- Hva gjør du da?

- Da tenker jeg at jeg bruker vanlig bil til jobb, sier hun.

I KOLLEKTIVFELTET: Elbil-eier Sergio Silva (31) kjører fra Asker til Tjuvhomen hver dag - i kollektivfeltet.
I KOLLEKTIVFELTET: Elbil-eier Sergio Silva (31) kjører fra Asker til Tjuvhomen hver dag - i kollektivfeltet. (Foto: Klaudia Lech)

Heller ikke ingeniøren Sergio Silva (31) ville punget ut for kollektivfeltbruken. Istedet hadde han solgt elbilen sin.

- Jeg mener elbilene i Norge bør ha fordeler som ikke tradisjonelle biler får. Det er jo grunnen til at de har blitt såpass populære her. Om jeg måtte betalt for å kjøre i kollektivfeltet, hadde jeg byttet til vanlig bil i stedet.

- Hva med å ta bussen?

- Ja, det ville jeg nok gjort mest. Kollektivtilbudet i Norge er veldig bra, mener Silva.

Stenges av

Mandag kveld skal flere av tunnelene rundt Oslo stenges for utbedring. Kun enkelte av feltene vil være åpne for trafikk, og det kan komme til å påvirke køene ytterligere.

Sorknes og andre elbileiere vil i denne perioden ikke kunne bruke kollektivfeltet, noe hun har begynt å forberede seg på.

- Jeg så det allerede i dag, det var mye mer trafikk enn vanlig. Det blir nok enda mer, og jeg tror man må belage seg på å bruke mer tid til jobb. I dag bruker jeg cirka 35 minutter, men det blir fort en time, sier hun.

Silva mener det er en dårlig idé å stenge kjørefeltene i tunnelene inn mot Oslo - spesielt i rushtiden.

- Både elbiler og vanlig biler vil bli berørte. Det tar allerede nesten en time å komme seg fra Asker til Tvjuvholmen om morgenen, så jeg synes ikke det høres ut som noen god plan, mener han.

 

Les også: Får stryk for husmaling

Glem Hellas og Ukraina - her er verdens verste økonomi

Uventet riggfall gir oljeløft

Asia i dag: Vil få kontroll på kinesisk gjeldsberg(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.