Oljeprisene har stupt siden ifjor sommer fra godt over 100 dollar fatet til rundt 50 dollar fatet i dag.

Det kraftige oljeprisfallet har medført at oljemarkedet har havnet i såkalt kontango, det vil si at fremtidsprisene er høyere enn spotprisene. Det betyr at det ikke er like viktig å få levert oljen og oljeproduktene så raskt som mulig.

Prisfallet har også bidratt til at oljebransjen har blitt svært opptatt av å spare kostnader.

Og nå er en måte å spare kostnader på å la fullastede produkttankskip på vei til Europa seile rundt Sør-Afrika i stedet for gjennom Suezkanalen, en omvei på 6.400 kilometer, skriver Bloomberg News.

Minst fem skip fylt med diesel og drivstoff for jetfly er ifølge Bloomberg nå i ferd med å gjennomføre denne lange reisen.

Kombinasjon av faktorer

Årsaken til at dette nå er lønnsomt er en kombinasjon av at kontango medfører at man får bedre priser ved å levere lasten senere, samtidig er også drivstoffkostnadene for skipene falt vesentlig. Den lange omveien gjør også at oljehandlerne får flere valgmuligheter til hvor de vil selge og levere lasten, noe som også kan bety en høyere pris for lasten.

Dette har allerede medført at etterspørselen etter produkttankskip som frakter bensin og diesel har økt, med påfølgende rateoppgang.

- Disse forsendelsene sier meg at det er veldig gode tider i vente for eiere av produkttankere, sa shippinganalytiker Erik Nikolai Stavseth hos Arctic Securities over telefon til Bloomberg News nylig.

Les også: Mener Frontline vil «lage bølger i markedet de kommende årene»

  - Den lave oljeprisen har bidratt til økt etterspørsel

Se DNtv: Denne mobilen har bedre skjerm enn du har i stuen

Første kikk på Sonys nye flaggskip

Sony Xperia Z5
SOny Xperia imonerer med en fantastisk skjerm, og lovnader om lang batteritid. DNs Magnus Eidem er på teknomessen IFA.
01:32
Publisert:
 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.