– Det er ikke et realistisk regnestykke, de tar utgangspunkt i for høye reduksjoner, sier Johansen til Dagbladet.

Kilder tett på forhandlingene sier til avisen at økningen i dieselavgiften med 35 øre vil gi en kortsiktig effekt på 100.000 tonn CO2, økningen i bensinavgiften med 15 øre vil gi en reduksjon på 14.000 tonn, mens mineraloljeavgiften som foreslås økt med 20 øre, vil redusere utslippene med 75.000 tonn – til sammen 189.000 tonn.

Les også: – Tvilsomt om det gir noen reduksjoner

Kjell Werner Johansen som er assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt (TØI) mener avgiftsøkningen for diesel i beste fall vil gi kunne en reduksjon på 30-40.000 tonn CO2, mens bensinavgiftsøkningen maksimalt vil gi en reduksjon på 4-5.000 tonn.

Også hos miljøorganisasjonen Zero er man kritisk:

– Dette gir ikke utslippskutt, i beste fall øker det mindre enn det gjorde i fjor. Så dette er ikke en «betydelig reduksjon», sier Zero-leder Marius Holm.

Finansminister Siv Jensen (Frp) sier beregningene departementet har gjort, er basert på de beste tilgjengelige anslagene på hvordan endringene i avgifter slår ut i etterspørselen etter de ulike produktene.

 

Les også: - Folk vegrer seg for å trykke på gassen

Sjekk den nye, spreke suven fra BMW

Skuffet over Facebook-produkt

 

Se DNtv:

Sjekk den nye, spreke suven fra BMW
BMW fyller x-rekken med ny modell.
00:55
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.