Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

PRUTET PÅ LÅNET. Arne Marius Skillingstad og kjæresten Emma Smith fikk redusert renten ved å ringe DNB. Foto: Ole Morten Melgård
PRUTET PÅ LÅNET. Arne Marius Skillingstad og kjæresten Emma Smith fikk redusert renten ved å ringe DNB. Foto: Ole Morten Melgård les mer

Bank

- Tenker som en 12-åring

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

BN Bank mener det er urettferdig å gi noen kunder lavere rente enn andre. BN Bank tenker som en 12-åring, er responsen fra Forbrukerrådet.

Onsdag satte den internettbaserte banken BN Bank ned prisen på boliglån for eksisterende og nye kunder.

Renten blir satt ned med 0,25 prosentpoeng til 3,2 prosent nominell rente for alle kunder. Samtidig sender bankledelsen en kraftsalve til Forbrukerrådet og bankene som forsøker å få kundene til å «prute» for å få lavest mulig rente. Flere store banker gir dessuten ulike tilbud til små kundegrupper og har satt ned renten først for unge boligkjøpere den siste tiden.

– Alle skal ha like muligheter til å få lavest rente i banken. Det blir helt feil om man må være gammel eller ung, eller spesielt flink til å prate for seg. Derfor er pruting en ukultur, sier administrerende direktør Gunnar Hovland i BN Bank.

«Banal forståelse»

Jorge Jensen er fagsjef i Forbrukerrådet og har flere ganger det siste året oppfordret lånekunder til å prute på boliglånsrenten.

– BN Bank tenker som en 12-åring, sier Jensen til utspillet fra banken.

SLÅR TILBAKE. Underdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet. Foto: Thomas T. Kleiven
– Forskning viser at en slik flat, banal forståelse av rettferdighet normalt avtar etter man har fylt 12 år. I tenårene utvikles det en forståelse av at fordeling av goder henger sammen med innsats. De som pruter gjør en større innsats enn de som ikke pruter, svarer Jensen, som viser til forskning utført ved Norges Handelshøyskole (NHH).

– Er ikke lik rente for alle mer rettferdig?

– Det kommer litt an på hvordan man forstår rettferdighet. Hvis man tenker på rettferdighet som at alle har alt likt, vil oppfordringen om pruting være noe negativt. Med tanke på at BN Bank er 53 år, skulle banken kanskje ha utviklet en litt mer avansert forståelse av hva rettferdighet er, sier Jensen.

Han ser ikke noe negativt i at markedene favoriserer de ressurssterke.

Flertallet må betale

Administrerende direktør Gunnar Hovland i BN Bank mener følgene av pruting i bankene er at flertallet må betale høyere rente enn nødvendig.

– Noen må betale for at bankene vil premiere en liten gruppe kunder med lav rente. Det betyr antagelig at resten betaler for høy rente, sier Hovland.

SAMME TIL ALLE. Administrerende direktør Gunnar Hovland i BN Bank. Foto: Ole Morten Melgård
Han har følgende kommentar til kritikken om at han tenker som en 12-åring.

– Hvis kundene ønsker å bruke tiden på å prute, så er det i orden. Men jeg tror de fleste mener det er godt å vite at de har de beste betingelsene uten å prute. Pruting er et system som først og fremst finner sted på stranden i Syden, sier han.

BN Bank har rundt 17 milliarder kroner i utlån til personkunder og har svært lave tap på boliglån, rundt én million kroner hittil i år.

– Det viktigste for oss er å velge de beste kundene som hjelper oss til å drive effektivt og med lave tap. Det skal gi lavest mulig rente til alle kunder over tid, sier Hovland.

BN Bank hadde et overskudd på 350 millioner kroner før skatt ifjor. Overskuddet tilsvarer vel syv prosent av egenkapitalen i banken. Det er en del lavere en de store bankene i landet.

Diskriminering er vanlig

Jorge Jensen viser til at bankene alltid har behandlet kundene ulikt.

– Regelverket legger opp til det, ved at bankene skal gjøre individuelle vurderinger av kredittverdighet før man innvilger lån, sier Jensen.

Han ser heller ikke noe problem med fordelsprogrammer for noen kundesegmenter.

– Prisdiskriminering er også vanlig i bankvesenet, og fordelsprogrammene er laget nettopp for det.

 

Les også: - Dette handler ikke om at kundene skal få lavest rente


- Gratis penger er en fin ting

 
Derfor får noen boliger ingen bud  

Prutet med god samvittighet

OSLO: – For mitt vedkommende er det en god ting å kunne prute på renten, sier Arne Marius Skillingstad (23).

DN fortalte tidligere denne måneden hvordan Skillingstad tok en telefon til DNB i sommer og fikk satt ned renten fra 3,55 til 3,4 prosent.

Sammen med kjæresten Emma Smith (22) kjøpte han andre etasje av en ærverdig villa ved Nidelva i Trondheim ifjor. Han har ikke dårlig samvittighet overfor andre bankkunder som ikke ber om det samme.

– Nei, det har jeg ikke. De fleste i min aldersgruppe får relativt like betingelser som det jeg får. Vi får et tilbud fra banken fordi vi er attraktive for fremtiden, sier Skillingstad.

Men han skjønner at enkelte kan la seg forvirre av at noen kunder får andre renter enn det bankene annonserer med.

– Det er selvfølgelig litt forvirrende for kunder som ikke følger med så veldig at det er forskjellige renter, sier han.

Selv vet Skillingstad at han er attraktiv, og vet å spille på det overfor banken. Nå vurderer han snart å slå på tråden til DNB igjen.

– DNB er vel den aller mest profitable av de store bankene i Norge. Jeg er fortsatt lønnsom selv om jeg får en liten rabatt på renten. Det der spleiselaget til Rune Bjerke er over, og jeg vil ha en mer markedsriktig rente, sier han om DNB-sjef Rune Bjerke.

 

Ikke den samme oppfatningen

OSLO: I forrige uke sa DNBs leder for personmarked, Trond Bentestuen, at banken er blitt mer imøtekommende overfor prutere.

– Vi har sett at konkurransen er økende, og vi forholder oss i større grad til lokale markeder rundt i landet. Det fine med DNB-systemet er at våre rådgivere har fullmakt til å tilby en rente basert på konkurransen lokalt, sa Bentestuen til DN.

UENIG. Informasjonssjef Even Westerveld i DNB. Foto: Stig Fiksdal
Norges største bank lar seg ikke rokke av kritikken fra BN Bank.

– Vi har ikke den samme oppfatningen som BN Bank. Vi opplever at kundene er flinke til å orientere seg og velge den banken som totalt sett er best for dem. Alle som søker boliglån i Norge skal uansett kredittvurderes individuelt, sier informasjonssjef Even Westerveld.

I juli sa Nordeas administrerende direktør i Norge, Gunn Wærsted, at mange får forhandlet ned rentene sine i Nordea.

– Alle kunder har forskjellige behov, og ingen er like. Det er naturlig at noen får bedre betingelser enn andre, sier informasjonsansvarlig i Nordea, Johannes Stenwig.

– De som er flinke til å spare og har lav belåningsgrad får bedre rente enn de med høyere belåningsgrad og dårligere spareevne, som får listeprisen, sier han.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Finans Boliglån Forbrukerrådet Renten BN Bank Økonomi Bank
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå